Impuls al desenvolupament del sector Iveco-Pegaso

13978 slide_acord_desenvolupament_Iveco

L’alcalde, la regidora d’Urbanisme i el president de PUMSA a la terrassa d’Àtic Coworking Business Center. Foto: AJ

[divider]

La societat mixta Porta Laietana ha arribat a un acord de compra-venda de les finques que té al sector Iveco-Pegaso que permetrà avançar en el desenvolupament urbanístic d’aquesta zona aparentment semi-industrial situada entre el TecnoCampus i l’estació de tren de Mataró.

L’alcalde, David Bote, acompanyat de la regidora d’Urbanisme i Desenvolupament Econòmic, Núria Moreno, i del president de PUMSA, Juan Carlos Jerez, ha presentat avui l’acord a la premsa des de la terrassa d’Àtic Coworking Business Center, que està situada davant l’àmbit l’actuació.
Maresyterey SL és el comprador de les finques (30.642,5 m2) que les adquirirà el pròxim 23 de març per 11,5 milions d’euros i sobre les quals ja van signar el 22 de febrer un contracte d’arres per valor de 500.000 €. Actualment les finques de Porta Laietana estan ocupades majoritàriament per un gran aparcament públic provisional en superfície.
Es tracta d’un acord entre privats que porta avantatges pels designis de l’Ajuntament en l’acompliment del Pla estratègic Mataró 2022 i del Pla estratègic del TecnoCampus quant a dotar la ciutat de més espai per a activitat econòmica, és a dir, de més lloc per a empreses, oficines i comerços.
El comprador es compromet pràcticament a doblar el percentatge de sostre destinat a edificacions per a usos terciaris (30 %) i a rebaixar el sostre destinat a residencial lliure (70 %). Aquesta operació, realitzada sense la necessitat de modificar el Pla General, és assumida com un compromís per Maresyterey SA, que en prova de la seva intenció dipositarà en el moment de formalitzar el contracte de compra-venda una garantia d’1,5 milions d’euros, que li serà retornada quan acabi les edificacions terciàries compromeses.
Per la seva part, la societat PUMSA –propietària del 50 % de Porta Laietana- es compromet a presentar el projecte de reparcel·lació del sector en el termini de 5 mesos i l’Ajuntament en tramitarà la seva aprovació de manera immediata.

Antecedents del planejament
Malgrat estar situada en plena façana marítima de la ciutat, el sector d’Iveco-Pegaso va ser una de les zones de Mataró que més va acusar la crisi econòmica i la paralització del sector de la construcció, quedant pràcticament congelades les operacions immobiliàries que eren possibles segons el planejament aprovat el 2007.
Per això, el 2015 l’Ajuntament va impulsar una modificació del Pla General que va dividir el sector en 3 polígons d’actuació, preveient en el seu conjunt una edificabilitat per a ús residencial del 84% i per a usos terciaris de fins a un 16 %.
Després d’aquest acord entre Porta Laietana i Maresyterey SL, aquesta s’obliga a construir edificacions per a usos terciaris fins arribar al 30 % i a minorar en proporcionalitat el sostre edificable residencial per a habitatge lliure, mentre es manté el percentatge d’habitatge protegit o assequible. Pel que fa a les càrregues urbanístiques, Maresyterey SL haurà d’assumir les mateixes a què l’obliga el planejament vigent.
L’acord no afecta en res els drets urbanístics de què gaudeixen la resta de propietaris del sector, que són mitja dotzena, i tampoc implica cap canvi en les 4 pastilles d’equipaments previstes en tot el sector –un d’ells ja urbanitzat amb destinació a la Generalitat perquè aixequi el Centre integral de Formació Professional a tocar de l’avinguda d’Ernest Lluch.

Resultat econòmic positiu per a PUMSA
Porta Laietana està formada al 50 % per l’empresa municipal PUMSA i Iluro Residencial SL (empresa constituïda per COPCISA SA i COPCISA Immobiliària).
Per a PUMSA, l’operació Porta Laietana ha comportat diverses adquisicions, vendes i diferents transaccions econòmiques, que fins al dia d’avui han donat un resultat econòmic positiu de 5,1 milions per la societat municipal.

 

Oberta la campanya d’ajuts al lloguer amb la recollida de sol•licituds per renovar la prestació

OLH_1  OLH_2

Fotografia de la nova Oficina Local d’Habitatge situada al mateix edifici de la planta 1a, ara al despatx 12.

[divider]

La convocatòria per a nous sol·licitants està per determinar

L’Oficina Local d’Habitatge està tramitant els ajuts per al pagament del lloguer que atorga l’Agència de l’Habitatge de la Generalitat de Catalunya i a Mataró gestiona l’empresa municipal PUMSA.

La campanya s’ha iniciat amb la recollida de sol·licituds per a la renovació dels ajuts, que poden presentar aquelles persones que l’any 2017 ja en van ser beneficiàries i que segueixen complint els requisits per tramitar-los de nou.

El termini per renovar la prestació finalitza el 2 de març.

Els requisits per sol·licitar la renovació dels ajuts són:

  • Acreditar la residència legal a Catalunya.
  • Ser titulars del contracte de lloguer. En cas dels contractes amb efectes a partir de l’1 de juny de 2013, cal acreditar la seva inscripció i la fiança al Registre de fiances dels contractes de lloguer de finques urbanes.
  • No disposar d’un habitatge de propietat, llevat que no es disposi de l’ús i gaudi.
  • No pagar un lloguer mensual superior a 600 €.
  • Estar al corrent de pagament a data de la sol·licitud.
  • Pagar el lloguer per mitjà de transferència bancària, rebut domiciliat, fer ingrés en compte o rebut emès per l’administrador de la finca (s’admet qualsevol entitat bancària).
  • Per a majors de 65 anys (prestacions permanents): no acreditar ingressos superiors a 2,35 vegades l’IRSC (Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya).
  • Per a perceptors del 2017: no acreditar ingressos superiors a 1,5 vegades l’IRSC.

La quantia de la prestació és de 20 a 240 €/mes per a majors de 65 anys (prestacions permanents), i de 20 a 200 €/mes per a persones amb resolució favorable el 2017.

La informació sobre la prestació i els impresos necessaris es poden obtenir a l’Oficina Local d’Habitatge (Edifici de Vidre. Carrer de Pablo Iglesias 63, 1a planta), o bé a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró.

Els impresos també es poden descarregar a través dels webs www.pumsa.cat i www.mataro.cat

L’entrega de documents cal fer-la presencialment a l’Oficina Local d’Habitatge, al carrer de Pablo Iglesias 63, 1a pl despatx 12.

 

Resultat de la campanya d’Ajuts al lloguer de 2017

Durant el 2017, l’Oficina Local d’Habitatge va tramitar un total de 1.911 sol·licituds entre renovacions i nous sol·licitants. De les 1.911, 532 van ser renovacions i 1.379 noves peticions.  Del total, 1.692 van ser favorables, això suposa una subvenció de 3.431.000,55 € per a la ciutat de Mataró.

 

PUMSA restaura el mur de contenció del pas de ronda de la muralla a l’edifici Espenyes

muralla_5muralla_1muralla_2

 

La societat municipal PUMSA va iniciar la setmana passada intervencions arqueològiques de consolidació i restauració al mur de contenció del pas de ronda del tram de muralla del segle XVI que es troba a l’interior de l’edifici Espenyes, situat al carrer de Baixada de les Espenyes, entre la plaça de Can Xammar i el carrer de l’Hospital.

Aquest mur de contenció del pas de ronda se situa en paral·lel amb la muralla de llevant i la de migjorn, formant una cantonada en forma d’U entre els dos trams de mur. Es crea així un pas de ronda d’una amplada de 2,70 metres a la línia llevant, 4,90 metres a la cantonada de la torre i de 2,60 metres en el traçat de migdia, format per diferents nivells de terra piconada relacionats amb l’ús i circulació d’aquest espai.

L’amplada del mur de contenció és de 50 centímetres i 29,30 metres de longitud total. L’alçat màxim conservat és d’1,42 metres localitzat a la zona nord, mentre que a la resta de trams oscil·la entre 80 centímetres i 1 metre.

Després d’una anàlisi visual a l’estructura, es van detectar diferents alteracions que van determinar la necessitat d’una intervenció de caràcter preventiu.

Aquesta intervenció té com a objectiu fomentar la consolidació i posada en valor del mur amb la finalitat de recuperar l’aparença inicial, deixant visibles els materials constructius originals. Els treballs els realitza l’empresa CRAT conservació i restauració SCP amb un pressupost d’adjudicació de 10.575 € IVA no inclòs. Es preveu que en 15 dies les tasques finalitzin.

PUMSA acorda iniciar les accions civils per reclamar fins prop d’1,7 milions d’euros per sobrecostos no justificats en les obres de l’edifici El Rengle

L’Ajuntament va crear també una comissió especial per investigar la licitació, construcció i comercialització de l’edifici que està a punt de presentar conclusions

El Consell d’Administració de l’empresa municipal PUMSA va aprovar el passat 19 de desembre interposar les accions civils pertinents per reclamar a l’empresa GPO els sobrecostos no justificats de l’edifici El Rengle. GPO va ser contractada en el seu dia per l’empresa municipal per portar a terme la Direcció Integrada de Projecte (DIP) en la fase final de l’execució de les obres. Segons un informe pericial, la quantitat abonada per la construcció de l’edifici que no ha estat correctament justificada ascendeix a 1.692.902,86 €.
PUMSA va adjudicar al juliol de 2007 a FCC la construcció d’un edifici d’usos terciaris al sector del Rengle per un pressupost de 15.647.859 €, però les obres, acabades al maig de 2010, van passar a 22.329.850 € de cost real final (ambdós preus sense IVA). D’aquest import, l’Ajuntament acabarà pagant 21.160.208,96 € més l’IVA després de negociar amb FCC el pagament ajornat, que acaba al 2019 i ha meritat un tipus d’interès d’ajornament de l’euríbor a un any més el 3,5%.
El director de l’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) va adreçar a l’Ajuntament el 21 de gener de 2016 un escrit sobre suposades irregularitats en la contractació i execució de les obres de l’edifici. Prèviament, al novembre de 2015, l’OAC havia posat els fets en coneixement de la Fiscalia per si se’n derivaven responsabilitats penals; denúncia que la Fiscalia va arxivar el 23 de desembre de 2015 en considerar que no hi havia indicis de delicte penal.
Des d’aleshores, l’Ajuntament ha dut a terme diferents actuacions per aclarir si l’edifici va tenir un sobrecost injustificat. L’alcalde, David Bote, va demanar a PUMSA i als serveis municipals de contractació, per decrets d’1 i 23 de febrer i 12 de setembre de 2016, l’elaboració d’informes que aprofundissin en las valoracions de l’OAC sobre possibles irregularitats en l’adjudicació.
Paral·lelament, el Ple municipal va aprovar al desembre de 2016 la creació d’una Comissió Informativa Municipal Especial relativa a la licitació, construcció i comercialització de l’edifici del Rengle. La comissió, presidida pel portaveu del grup municipal del Partit Popular, ha celebrat diferents reunions i està previst que tanqui i faci públiques en breu les seves conclusions.
Els conceptes facturats per les obres de l’edifici El Rengle que no estarien correctament justificats i per tant seran objecte de reclamació corresponen, principalment, a l’extracció i transport de terres, despeses indirectes i a partides sense justificació de preu contradictori.
L’Ajuntament donarà compte a l’OAC del resultat de les actuacions realitzades.

El Govern municipal proposa reconvertir PUMSA potenciant la gestió de la mobilitat i traspassant l’urbanisme

RP_futur_PUMSA

De dreta a esquerra, Antoni Merino, gerent de l’Ajuntament, Juan Carlos Jerez, President de PUMSA i Jordi Humet, nou coordinador de la societat

 

La societat municipal, que haurà de canviar de nom, mantindria també les funcions en habitatge i la gestió de patrimoni estratègic per a la ciutat

El regidor de Serveis Centrals, Seguretat i Bon Govern, Juan Carlos Jerez, ha presentat avui en roda de premsa les conclusions de l’estudi sobre el futur de la societat municipal PUMSA (Promocions Urbanístiques de Mataró, SA), que ell mateix presideix. L’estudi, que resumeix l’estratègia del Govern municipal per a la reconversió de la societat, es va presentar dimarts 28 als membres del Consell d’Administració de PUMSA i també als treballadors de l’empresa.

Els principals objectius de la transformació de PUMSA és recuperar la societat com a instrument útil al servei de l’interès públic i aclarir les condicions de retorn del deute de la societat. L’endeutament  de PUMSA a finals de 2017 es preveu en 36 milions d’euros.

A grans trets, el Govern municipal opta per no dissoldre la societat, sinó adaptar-la a les noves necessitats de la ciutat, transformant-la en un instrument públic amb funcions de caràcter executiu i de gestió.

En aquest sentit, es proposa potenciar les àrees de patrimoni (gestió del patrimoni estratègic per a la ciutat: habitatges, locals, naus i aparcaments), habitatge (Oficina Local d’Habitatge) i especialment mobilitat (gestió integral d’aparcaments de rotació i zona blava, i del dipòsit de vehicles), funcions que la societat desenvolupa actualment amb coneixement expert especialitzat.

Per contra, PUMSA deixaria d’exercir funcions relacionades amb l’urbanisme i la promoció de sòl, que passaria a desenvolupar directament l’Ajuntament. Per això, es proposa també el canvi de nom de la societat, que ara fa referència a una funció que ja no serà la seva tasca fonamental.

Pel que fa a la gestió patrimonial, l’estudi planteja identificar el patrimoni no estratègic i establir un pla d’acció per preveure la seva venda. Respecte a les funcions sobre mobilitat, el Govern obre la porta a estudiar la remunicipalització i gestió per part de la societat municipal, com a veritable operador integral, dels aparcaments en zona blava, del servei de retirada de vehicles (grua) i del sistema mòbil d’identificació de vehicles (vehicle de la Policia Local que denuncia les infraccions de trànsit que afecten principalment a la circulació del Mataró Bus).

El procés de transformació de la societat es pot allargar un o dos exercicis pressupostaris, en funció sobretot dels projectes d’urbanització que PUMSA té ara en marxa. Un cop presentada la proposta, el Govern municipal vol consensuar-la amb els grups polítics durant les properes setmanes i aprovar un document inicial sobre les funcions de la societat. A partir d’aquí, caldrà modificar els estatuts de la societat, disposar d’un pla econòmic-financer derivat dels acords i concretar les actuacions en l’àmbit de recursos humans de la societat. En aquest darrer punt, el Consell d’Administració de PUMSA va aprovar dimarts assignar les funcions de coordinació de la societat municipal a Jordi Humet, fins ara responsable de l’àrea de Patrimoni de la societat.

Juan Carlos Jerez assumeix la presidència de PUMSA i de l’EPE Mataró Audiovisual

La Junta General de l’empresa municipal d’Urbanisme PUMSA, reunida el 16 de novembre en sessió extraordinària, va nomenar Juan Carlos Jerez (PSC) com a nou membre del Consell d’Administració i com a nou president de l’empresa municipal. El nomenament de Jerez es va produir després que la Junta General donés compte de la renúncia de la regidora Núria Calpe (CiU) com a presidenta de PUMSA i de l’aprovació del cessament de Núria Moreno (PSC) com a membre del seu Consell d’Administració i, conseqüentment, del càrrec de vicepresidenta.
Per altra banda, el Ple de novembre va ratificar el decret d’alcaldia pel qual el regidor Juan Carlos Jerez ha estat nomenat president de l’EPE Mataró Audiovisual en substitució de Joaquim Fernàndez (CiU). Fernández va presentar la renúncia a la presidència de l’EPE el dilluns 6 de novembre.
La dimissió dels dos regidors s’emmarca en la renúncia a les competències delegades de Govern que el 5 d’octubre va presentar el grup municipal de CiU, trencant l’acord signat amb el PSC per al mandat 2015-2019.

 

Núria Moreno presideix en funcions el Consell d’Administració de PUMSA

 

El Consell d’Administració de Promocions Urbanístiques de Mataró (PUMSA) va donar compte dimarts passat, dia 7, de la renúncia de la regidora Núria Calpe (CiU) com a presidenta de l’empresa municipal d’urbanisme.

 

Calpe va presentar la renúncia a la presidència de PUMSA el dilluns 6 de novembre. S’emmarca en la renúncia a les competències delegades de Govern que el 5 d’octubre va presentar del grup municipal de CiU, trencant l’acord signat amb el PSC per al mandat 2015-2019. Mentre no es produeixi un nou nomenament al capdavant de la presidència de PUMSA, exercirà aquestes competències la vicepresidenta de l’empresa municipal, Núria Moreno (PSC).

 

El Consell d’Administració també va aprovar, amb l’únic vot en contra de la CUP,  la proposta de cessament de Jordi Vallhonrat com a gerent de PUMSA i la revocació de poders atorgats a favor seu.

 

Provisionalment, l’interventor municipal de l’Ajuntament i actual director econòmic financer de PUMSA, Josep Canal, exercirà els poders i facultats a efectes de signatura (poders de representació) per donar curs a la gestió ordinària de l’empresa fins que es nomeni una nova persona en la gerència. Aquest acord va ser aprovat amb els vots a favor del PSC, CiU, ERC, C’s, PP, PxC i ICV-EUiA. Els representants de VOLEMataró i la CUP van votar-hi en contra.

Les dues primeres fases de la urbanització del sector del Sorrall estaran acabades al desembre

PUMSA treballa en la transformació de la carretera d’Argentona en via urbana

[separator]

VP_sorall_25_10_1703 Fases d'Execucio Pl_ General P-3 FASES D'EXECUCIO PL_ GENERAL

Imatge de la visita d’avui i plànol de les fases d’urbanització

L’alcalde, David Bote, acompanyat per la regidora d’Urbanisme, Núria Moreno, i la presidenta de PUMSA, Núria Calpe, entre altres regidors, ha visitat aquest migdia les obres d’urbanització del sector del Sorrall que executa l’empresa municipal d’urbanisme PUMSA. Els treballs es van iniciar al mes de juliol.
En aquests moments s’està desenvolupant la primera fase de les obres (fase 1A), que contempla la urbanització del nou vial paral·lel a la carretera d’Argentona que passa pel Sorrall, entre l’inici del terme municipal de Mataró i la rotonda on conflueixen l’avinguda de Josep Puig i Cadafalch i les rondes de Bellavista i de Josep Tarradellas (rotonda del d’Ara).
Aquesta obra també comporta la creació d’una nova rotonda que servirà per connectar la carretera d’Argentona amb el nou giratori que la Generalitat ha posat recentment en servei a la Via Sèrgia dins el projecte de millora dels accessos de la C-32. Fins ara s’ha construït una calçada provisional per desviar el trànsit de la carretera a l’alçada del Centre Municipal d’Esports El Sorrall, i així poder executar la nova calçada i la rotonda previstes sense més afectació a la circulació. A més, s’està treballant en la nova plataforma del vial i la canalització dels diferents serveis.
La segona fase de les obres (2A), que es preveu iniciar al novembre, consistirà en construir una de les dues calçades del vial d’enllaç entre aquesta nova rotonda i el nou giratori de la Via Sèrgia. Es preveu que les dues fases finalitzin al desembre d’aquest any.
El pressupost d’adjudicació de la primera fase que ara s’executa és de 579.862,82 € IVA inclòs, i es finança en part amb una subvenció de la Diputació de 470.000 € en el marc del Pla Xarxa de Governs Locals 2012-2015. L’empresa que realitza les obres és Construccions Deumal, SA. El pressupost d’adjudicació de la fase 2A és de 190.561,36 € IVA inclòs i s’ha adjudicat a l’empresa Rogasa Construcciones y Contratas.

 

[separator]

Afectacions a Promocions Urbanístiques de Mataró, PUMSA per l’aturada general a Catalunya de demà dimarts

S’han establert serveis mínims

[separator]

Promocions Urbanístiques de Mataró, PUMSA tancarà demà , 3 d’octubre  amb motiu de l’aturada general convocada com a mostra de rebuig i denúncia a la violència que es va viure durant la jornada de l’1 d’octubre.

El dipòsit Municipal farà els serveis mínims, així com els aparcaments de rotació.

[separator]

Afectacions a l’Ajuntament i als equipaments municipals per l’aturada general a Catalunya de demà dimarts

S’han establert serveis mínims

[separator]

L’Ajuntament tancarà demà dimarts, 3 d’octubre, tots els equipaments municipals, menys l’edifici de Via Pública i la Casa Gran, amb motiu de l’aturada general convocada com a mostra de rebuig i denúncia a la violència que es va viure durant la jornada de l’1 d’octubre.

L’Oficina d’Atenció Ciutadana situada a l’edifici de l’Ajuntament (La Riera, 48) mantindrà un punt d’atenció obert per donar el servei de registre de documents i els treballadors de diferents serveis vinculats al Sistema Intern d’Atenció a Urgències (SIAU) restaran de guàrdia. Per la seva part, la Policia Local farà el servei ordinari.
Quant a les escoles bressol municipals, hi haurà una o dues persones de l’equip directiu i un docent per aula, tal com estableix el decret de serveis mínims que marca la Generalitat de Catalunya.
[separator]