L’avanç de modificació del Pla General als entorns de Can Fábregas preveu destinar la nau a equipament escolar

Part del sostre residencial previst pel planejament actual es trasllada al Rengle

El regidor d’Urbanisme, Arcadi Vilert, ha presentat avui en roda de premsa els treballs preparatoris per a la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Urbana que afectarà al sector discontinu “Lepant-Churruca/El Rengle”. Aquest sector està format pels següents àmbits:

  • l’illa compresa entre els carrers de Lepant, Cosme Churruca, Federico Carlo Gravina i el Camí Ral, terrenys on es troben la finca de Can Fábregas i tres parcel·les al carrer de Lepant, que ocupa 9.446 m2 de superfície;
  • una porció de l’illa destinada a equipaments a l’àmbit del Rengle, que ocupa 2.630 m2;

La modificació del Pla General prevista també inclou l’illa triangular entre la plaça d’Itàlia, la ronda de Jaume Ferran i el carrer de Marià Ribas, terrenys no edificables que ocupen una superfície de 2.688 m2 que passen a ser zona verda.

L’inici dels treballs per dur a terme una nova ordenació urbanística d’aquest sector està motivat per la impossibilitat d’executar el Pla Especial de Millora Urbana del sector Lepant-Churruca, del vigent Pla General de 1996, que dues sentències del Tribunal Superior de Justícia del 2001 i el 2002 van declarar nul.

D’altra banda, els representants d’Industrias de Hijos de Antonio Fábregas, SA. i del comitè d’empresa van demanar al juliol a l’Ajuntament que iniciés la tramitació de la nova ordenació urbanística per fer front al cessament de l’activitat industrial. Aquesta petició ha motivat també l’adquisició per part de l’empresa municipal d’urbanisme PUMSA de la meitat indivisa dels terrenys de Can Fàbregas.

Objectius de la nova proposta d’ordenació

L’avanç de la modificació del Pla General en el sector discontinu permetrà conservar la nau principal de Can Fábregas com a equipament públic, així com la xemeneia de vapor de l’antic conjunt, elements protegits pel Pla especial del Catàleg del patrimoni arquitectònic de Mataró. La nova proposta d’ordenació augmenta el sòl destinat a equipament (6.128 m2) en detriment del residencial a l’àmbit de Can Fàbregas en relació al planejament vigent. La nau s’obtindrà com a cessió obligatòria i gratuïta del sector i es preveu que el seu ús futur sigui el d’equipament escolar.

Part del sòl residencial que el Pla General de 1996 preveia a l’àmbit Lepant-Churruca es trasllada a una de les tres illes a on el Pla de Millora Urbana del Rengle concentrava el sòl per a equipaments. A Lepant-Churruca la nova proposta preveu un edifici d’habitatges de quatre plantes, que queda separat de la nau recuperada com a escola mitjançant una plaça pública. Els baixos de l’edifici d’habitatges estarà ocupat per locals comercials.

En tot el sector discontinu es preveu un nombre màxim de 138 habitatges, aproximadament 85 d’ells situats a l’àmbit del Rengle i la resta a Lepant-Churruca. Del total del sostre residencial, un 20% es destinarà a habitatge protegit (aproximadament 30 habitatges), un 10% a habitatges de preu concertat (aproximadament 14 habitatges), i la resta a habitatges de renda lliure (aproximadament 94). Es preveu la construcció d’unes 180 places d’aparcament soterrat.

Està previst que l’avanç de modificació del Pla General es presenti a aprovació del proper Ple municipal, que tindrà lloc dijous 7 de setembre. També es presenta a aprovació del Ple la designació de PUMSA com a administració actuant a tot l’àmbit. Després de l’aprovació inicial, l’avanç de modificació del Pal General es sotmetrà a un període d’informació pública d’un mes, durant el qual es podran presentar al·legacions.

PUMSA comença les obres d’urbanització incloses al Pla especial de millora urbana de La Llàntia

L’actuació preveu crear nous espais públics per als vianants

L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha començat les obres d’urbanització incloses dins el Pla especial de millora urbana de La Llàntia. El projecte d’urbanització afecta a un àmbit de 5.100 metres quadrats, delimitat pels carrers de Teià, del Masnou, de la Boixa, de la Verge de Guadalupe i de Galícia.

El conjunt d’actuacions té com a objectius millorar la qualitat del barri i dels seus serveis; regularitzar el traçat dels vials existents i garantir la cessió de sòl destinat a equipaments.

Millora dels carrers

Per habilitar l’espai abans de realitzar totes les actuacions és necessari enderrocar els edificis existents actualment a l’entorn dels carrers de la Flor i d’Alella, part de les edificacions existents a l’illa compresa entre els carrers de la Llevantina i del Masnou, així com un tram del carrer de la Boixa, on es situen actualment una pista esportiva i l’edifici del casal de joves de La Llàntia.

Una de les finalitats del projecte és millorar els carrers del barri per tal de fer-los més uniformes i transitables per a tots els veïns. Per aconseguir-ho, s’ampliaran les voreres, es reduiran les calçades i es reordenarà l’aparcament de la zona.

A més, s’ha previst l’obertura d’un nou vial d’uns 55 metres de longitud d’ús exclusiu per a vianants que unirà els carrers de la Verge de Guadalupe i del Masnou, on ara hi ha el carrer d’Alella; la creació d’un gran espai públic a l’entorn del carrer de la Boixa i la urbanització del sostre del nou edifici per a usos comercials previst pel Pla especial de millora urbana a l’àmbit. Totes les calçades i voreres dels carrers afectats pel projecte es tornaran a pavimentar.

Enllumenat i enjardinament

L’àmbit afectat comptarà amb una nova xarxa d’enllumenat públic, amb la qual s’optimitzarà el rendiment i la qualitat de la instal·lació.

Es plantaran lledoners als carrers de Teià, del Masnou, de la Verge de Guadalupe i de la Boixa; arbres de l’amor al gran espai públic que quedarà configurat als entorns del carrer de la Boixa, al nou carrer d’Alella i a la plaça situada sobre el futur edifici d’ús comercial; i les espècies arbustives Vinca Minor i espígol a diferents parterres i zones verdes.

Les obres d’urbanització es completaran amb la realització d’una nova xarxa de clavegueram i la millora de les xarxes de serveis d’aigua, gas, telèfon, telecomunicacions i electricitat.

El conjunt d’actuacions previstes pel projecte d’urbanització té un cost d’1.458.759 euros i les durà a terme l’empresa FCC Construcción, SA. Les obres d’urbanització tenen un termini previst de 20 mesos.

Afectacions al trànsit

Els treballs previs a la urbanització van començar al juliol. Mentre durin les obres es produiran diferents afectacions al trànsit. En concret, a partir de demà, 23 d’agost, i durant aproximadament 1 mes, el carrer de la Verge de Guadalupe i el tram del carrer de la Boixa entre els carrers Nou de la Mercè i de la Verge de Guadalupe quedaran tallats al trànsit.

Els accessos als garatges particulars d’aquests carrers quedaran afectats per les obres. D’altra banda, l’accés als garatges particulars del carrer de la Vinya i als situats al tram del carrer de la Boixa entre els carrers de Galícia i de la Verge de Guadalupe s’haurà de fer des del carrer de Galícia.

El Pla especial de millora urbana

El projecte d’urbanització forma part del Pla especial de millora urbana de La Llàntia, que contempla, a banda de la urbanització de diversos carrers de la zona, la construcció de diferents equipaments i edificis d’habitatges.

L’Ajuntament va encarregar el passat febrer a PUMSA la construcció de dos dels nous edificis previstos. En concret, l’empresa municipal d’urbanisme construirà un edifici d’equipament, amb un aparcament en planta soterrani, un espai per a equipament de 1.156 m2 i una pista poliesportiva a la coberta, i també un edifici d’ús comercial que s’aixecarà al costat de l’anterior. L’edifici comercial també tindrà accés a l’aparcament soterrat, que ocuparà el subsòl de les dues parcel·les.

PUMSA té previst començar la construcció de l’edifici d’equipament el proper mes de setembre, per tal que s’executin de manera simultània a les obres d’urbanització de l’àmbit.

PUMSA adquireix part de la finca de Can Fábregas per al futur desenvolupament del Pla de millora urbana del sector Lepanto-Churruca

L’empresa municipal d’urbanisme PUMSA ha signat un conveni amb els propietaris d’Industrias de Hijos de Antonio Fábregas per a l’adquisició de la meitat indivisa de la finca on aquesta empresa desenvolupa la seva activitat industrial. L’adquisició permetrà el futur desenvolupament del Pla de millora urbana del sector de Lepanto-Churruca, on es preveu la construcció d’una nova escola de primària.

El conveni es va signar el passat 17 de juliol. L’adquisició de la meitat indivisa del solar, que en total té una superfície de 9.182 m2, té un cost aproximat de 10 milions d’euros.

Els representants de l’empresa i del comitè de treballadors van presentar a principis de juliol una instància a l’Ajuntament per demanar al consistori que procedeixi al desenvolupament del Pla de millora urbana del sector. Segons l’escrit, aquesta petició és fruït d’un acord entre l’empresa i els treballadors, que arran de la difícil situació econòmica de la fàbrica han pactat les indemnitzacions davant possibles rescissions de contracte per cessament total o parcial de l’activitat.

Pla de millora urbana de Lepanto-Churruca

El Pla General d’Urbanisme, de 1996, contempla el futur desenvolupament del sector Lepanto-Churruca mitjançant un Pla de millora urbana, i delimita una superfície total de l’àmbit afectat de 9.446 m2. El planejament de 1996 preveia destinar 5.401 m2 de sòl a equipament públic, 1.076 m2 a vials i 2.969 m2 a habitatges, amb un màxim de 9.255 m2 de sostre residencial.

L’ordenació prevista pel Pla General ha estat, però, parcialment anul·lada per dues sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en relació a les condicions de gestió que s’establien per dur a terme el desenvolupament urbanístic, per la no concreció dels àmbits que havien de ser expropiats. Per desencallar el desenvolupament de l’àmbit, l’Ajuntament té previst dur a terme en els propers mesos una modificació puntual del Pla General que redefinirà l’assignació de superfícies per a cadascun dels futurs usos previstos a l’àmbit.

Entre aquests futurs usos del sector, el nou planejament que s’està treballant preveu construir una escola de primària al sòl destinat a equipament públic.

Patrimoni arquitectònic

El desenvolupament del sector Lepanto-Churruca garantirà la conservació de la façana, les volumetries i l’estructura general de la fàbrica Industrias de Hijos de Antonio Fàbregas, SA. i de la xemeneia situada dins del mateix recinte del carrer Lepanto on actualment hi ha la indústria.

Tant la xemeneia com l’edifici de la fàbrica daten del 1856, i originàriament eren part de la indústria de filatures Ca l’Arenes. El Pla Especial de Patrimoni Arquitectònic de Mataró protegeix tant la xemeneia com l’exterior, la volumetria i l’estructura de la fàbrica.

PUMSA adjudica la redacció del projecte bàsic per a l’edificació de l’illa de Can Cruzate

L’equip tècnic responsable de la proposta presentada sota el lema “Tall” serà l’encarregat de redactar el projecte bàsic de construcció del conjunt arquitectònic de Can Cruzate. “Tall” és una de les propostes que, junt amb “Ens mou la llum” i “Projectar el buit”, van resultar finalistes del concurs convocat per Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), i que ha estat millorada per l’equip responsable.

PUMSA va posar en marxa el concurs públic per a l’edificació de l’illa de Can Cruzate l’any 2005, i es van presentar a la convocatòria un total de 47 propostes.

Després d’estudiar tots els projectes, el jurat, format per César Fernández, tècnic i gerent de PUMSA; Xavier Alemany i Mariona Gallifa, arquitectes municipals; Xavier Pous, arquitecte, i Ramon Manent, ambdós membres del Consell del Patrimoni Municipal; i els arquitectes Manuel Ruisánchez i Ramon Sanabria, va declarar desert el primer premi per considerar que cap proposta assolia tots els objectius del concurs. Tot i això, va concedir tres accèssits amb consideració de finalistes als projectes “Ens mou la llum”, “Projectar el buit”, “Tall”, que van rebre una dotació de 6.000 euros cadascuna, i una menció especial per a la proposta “0808”.

Un cop realitzat el procés d’avaluació dels projectes presentats i partint del veredicte del jurat constituït a l’efecte, el Consell d’Administració de la societat va acordar declarar desert el concurs.

Millora dels projectes i resolució

El passat 28 de març, un cop finalitzat el concurs convocat per a l’ordenació de l’illa de Can Cruzate, es va convidar als tres finalistes i la menció especial a que aprofundissin i milloressin els seus respectius projectes tal i com recomanava el jurat del concurs, d’acord amb les directrius dictades per part de PUMSA i l’Ajuntament de Mataró. L’encàrrec de millora a cadascun dels equips ha estat remunerat en 7.500 euros.

Un cop estudiats els projectes que han refet els 4 equips pels mateixos membres que formaven el jurat del concurs, el Consell d’Administració de PUMSA va acordar el 12 de juliol de 2006 adjudicar la redacció del projecte bàsic de construcció de Can Cruzate a l’equip tècnic de Javier de Las Heras Solé, Jordi Bosch Genover, Joan Tarrús Galter i els col·laboradors Asun Belda Esteban, Oscar Barceló Sendrón i Alberto Twose Pérez de Rada, responsables de la proposta que es presentava sota el lema “Tall”.

Aspectes a destacar de la nova proposta “Tall”

  • La proposta resol la integració de l’edificació existent amb la nova, afegint nous centres d’interès.
  • Manteniment del teixit urbà dels carrers Palau i Santa Maria, els quals conserven el seu caràcter, i nou replanteig del traçat del Carreró i del front de la plaça de l’Ajuntament.
  • Aparició d’un nou espai públic amb vocació de pati, de caràcter més domèstic, vinculat directament al Carreró i al nou equipament públic, que contribueix a enriquir els espais públics de la zona.
  • Nova alineació del Carreró, que respecta la traça del seu inici, amb la façana de cal Notari, i del final, amb la incorporació d’una porxada a la cantonada amb el carrer de Santa Maria.
  • Creació d’un nou equipament a la plaça de l’Ajuntament, plantejat com una gran peça d’espais principals donant a la plaça, complementada amb peces més petites al servei de la principal que permet el manteniment de les sales de pintures de Can Cruzate.
  • Manteniment de l’estructura de cossos, més enllà de les façanes, de les edificacions del carrer de Santa Maria i d’en Palau.

Objectius del concurs del 2005

L’illa de Can Cruzate és un espai de 975 m2 de superfície en planta ubicat entre la plaça de l’Ajuntament, la plaça Gran i el carrer d’en Palau. L’objectiu del concurs públic era trobar un projecte d’edificació de tot el conjunt que tingués en compte l’encaix arquitectònic i urbanístic amb l’entorn. Amb aquesta iniciativa d’edificació de l’illa, PUMSA busca millorar la qualitat urbana d’una àrea del centre històric de la ciutat.

Les idees presentades al concurs havien d’acomplir una sèrie de condicions obligatòries, entre elles condicions de respecte als diferents elements d’interès arqueològic i arquitectònic protegits pel Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró.

Per seleccionar la idea guanyadora, el jurat s’ha basat en tres eixos principals, tots amb la mateixa importància. En primer lloc, la qualitat i innovació de la proposta arquitectònica, la integració a l’entorn i l’encaix urbanístic i paisatgístic. En segon lloc, la funcionalitat i utilitat de les propostes, racionalitat constructiva i dels costos d’execució. Per últim, la facilitat i costos de manteniment, sostenibilitat i estalvi energètic.

Prohabitatge fa un balanç positiu de la campanya 2006 d’ajuts al lloguer

Un total de 622 persones o unitats familiars han sol·licitat enguany les subvencions que atorga la Generalitat de Catalunya i que a Mataró gestiona l’empresa municipal Prohabitatge. Els ajuts van dirigits a nuclis familiars amb rendes baixes o que tenen dificultats per pagar el lloguer de l’habitatge. En total, s’han destinat 7,7 milions d’euros a Catalunya amb aquesta finalitat.

D’aquestes persones, 480 han demanat els ajuts per primera vegada enguany, mentre que 142 ja havien demanat subvencions l’any passat i les han renovat el 2006.

Aquestes dades suposen un salt quantitatiu important respecte a les xifres de l’any passat, quan Prohabitatge va tramitar 183 peticions d’ajuts per al pagament del lloguer.

Tipus de col·lectius
Els ajuts al lloguer són subvencions que ofereix la Generalitat de Catalunya per subvencionar el pagament del lloguer als arrendataris amb dificultats amb l’objectiu de prevenir l’exclusió social residencial. Existeixen quatre tipus diferents de col·lectius que poden rebre els ajuts per al pagament del lloguer de l’habitatge:

En primer lloc, les persones de més de 65 anys, titulars de contractes de lloguer amb pròrroga forçosa anteriors al 9 de Maig de 1985 (Col·lectiu A). Onze persones d’aquest grup han demanat els ajuts per primera vegada el 2006.

El Col·lectiu B el formen aquelles persones arrendatàries d’habitatges administrats per ADIGSA, per administracions o empreses d’àmbit local com PUMSA, o per entitats sense ànim de lucre. En aquest cas, han estat 13 les persones que han fet la sol·licitud enguany.

El col·lectiu que més peticions d’ajut ha demanat ha estat el C, amb un total de 343 sol·licituds presentades el 2006. Aquest grup està format per persones integrades a la Xarxa de Mediació per al Lloguer Social de la Generalitat de Catalunya que es trobin en circumstàncies especials, com per exemple: famílies monoparentals; dones que es trobin en una situació de violència; immigrants; persones de més de 65 anys; persones afectades per assetjament immobiliari; persones en situació d’atur; persones amb una incapacitat superior al 33% declarada per ICASS; o persones amb altres situacions que impliquin un risc d’exclusió social. 

Finalment, els joves de fins a 35 anys amb ingressos anuals mínims de 5.500 euros que hagin signat un contracte de lloguer a través de borses joves d’habitatge convingudes amb la Secretaria General de Joventut o  mitjançant la Xarxa de Mediació per al Lloguer Social integren el Col·lectiu D. Les sol·licituds d’aquest grup han estat 113.

Quantia de la subvenció
La dotació màxima inicial de les subvencions que preveu aquesta convocatòria és de 7.700.000 euros. Aquesta dotació es distribuirà de la manera següent: 3.700.000 d’euros, per atendre les sol·licituds de les persones que actualment ja reben les subvencions per aquest mateix concepte; 3.000.000 d’euros, per atendre les sol·licituds relacionades amb contractes existents amb anterioritat a la data de publicació d’aquesta convocatòria; i 1.000.000 d’euros, per atendre les sol·licituds relacionades amb nous contractes que se signin a partir de l’entrada en vigor d’aquesta convocatòria, obtinguts per les borses integrades a la Xarxa de Mediació.

Per poder optar a la subvenció, s’exigeixen uns ingressos màxims anuals que depenen del nombre de membres de la unitat familiar, i també es té en compte l’import mensual del lloguer. Amb tot, s’atorguen subvencions fins a un màxim de 240 euros mensuals.

Més enllà de Mataró

Les subvencions a Mataró les gestiona l’empresa municipal Prohabitatge que, gràcies al conveni signat amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, s’encarrega de totes les gestions públiques relacionades amb l’habitatge que du a terme el govern català a la ciutat.

El 2006, per primera vegada, l’entitat municipal ha tramitat expedients procedents d’altres poblacions del Maresme. Tot i així, la majoria de les peticions d’ajut s’han demanat a Mataró (83%), seguit de Premià de Mar (3,5%), Vilassar de Mar (2,5%) i Cabrils (2,3%), entre d’altres.

Període de sol·licituds
Encara que la campanya 2006 d’ajuts al pagament del lloguer va concloure el 15 de juny, hi ha dos casos en què les famílies encara poden demanar la subvenció.

D’una banda, s’ha tornat a obrir el període per a les unitats familiars que l’any passat van rebre els ajuts i els hi corresponia també aquest any, però que encara no els han sol·licitat; de l’altra, els llogaters que tenen un pis gestionat a través de les borses de lloguer de Prohabitatge poden presentar les seves sol·licituds fins el 31 d’octubre.

Comencen les obres d’urbanització del parc Passeig de Marina

Aquest setmana s’inicia els treballs d’urbanització del Passeig de Marina a l’alçada del Sector
d’El Rengle de Mataró. Les obres, promogudes per l’entitat municipal Promocions Urbanístiques
de Mataró, SA, (PUMSA) i adjudicades a l’empresa Scrinser-Aridos, tenen un pressupost
d’execució d’aproximadament 3.5 milions d’euros finançats pels diferents propietaris del
sector i està previst que finalitzin al març de 2007.

La superfície total que s’urbanitzarà serà de 37.500 metres quadrats. Es tracta d’un terreny rectangular
i pla de 50 metres d’ample i 750 de llarg comprès entre el Passeig de Marina (passeig marítim), el
Carrer del Port, la línia del ferrocarril i la Via Sèrgia.

Els arquitectes Batlle i Roig van ser escollits per posar-se al capdavant de la urbanització de les
zones verdes del sector d’El Rengle. Així, són els artífexs del projecte del Parc del Passeig de Marina.
L’oficina d’arquitectura BATLLE I ROIG ARQUITECTES, va ser formada el 1981 per Enric Batlle i
Joan Roig. Dita oficina està especialitzada en desenvolupar projectes d’edificació, planejament,
paisatge, equipaments i ponts. Aquest equip d’arquitectes ha creat jardins a diferents barris de
Barcelona, Sabadell o Sant Cugat, entre d’altres.

Cercles i Ondulacions
Un sistema de jardins ubicats dins del parc, situats sobre la línia de ferrocarril i amb vistes al mar,
permetran generar espais interns diferents a fi de crear una successió d’elements rica i variada.
El projecte d’urbanització pretén trencar amb la forma rectangular i unidireccional del parc mitjançant
la creació d’espais circulars que permetran passejar al seu voltant i crearan una sèrie de recorreguts
sinuosos. Aquests cercles estaran formats per prats, boscos, arbres, pistes polivalents, jocs infantils,
muntanya, zona de bar, pas soterrat i amfiteatre.
També s’ha previst la instal·lació d’una escultura de l’escultor mataroní, Llucià González i que ell
mateix anomena Ondulacions. L’escultura, que dona una nota d’art i simbolitza el nou creixement
de la ciutat, es realitzarà en acer que es polirà per donar reflexos de llum al parc; tindrà unes
dimensions de sis metres de llarg per quatre d’alçada i es col·locarà sobre una plataforma circular
per tal que es pugui veure des de diferents llocs del parc.
La urbanització també preveu la instal·lació de columnes de llum de 12 metres d’alçada i també
diverses fons, bancs i papereres de disseny.

Espècies d’arbres i accessos
L’elecció de les espècies vegetals s’ha realitzat considerant les característiques de l’emplaçament,
les condicions de l’entorn i la proximitat a primera línia de mar. Pel que fa als arbres es plantaran
Plàtans, Prunus, Tamarius, Oleas i Garrofers, entre d’altres; d’arbusts, Tamarixs, Alocs, Abèlies,
Romanís, Polígoles i espècies gramínies i vivaces entre d’altres varietats; i, finalment, també s’hi
plantarà gespa.

La plantació en franges i en formes circulars, que es farà durant la tardor per facilitar-ne el seu
arrelament, fomenta la vegetació com a barrera protectora que es plantaran al llarg del parc segons
la seva resistència respecte a la proximitat a la primera línia de mar.
Pel que fa als accessos, es resoldran mitjançant rampes de formigó raspallat. La separació entre
el parc i la tanca del tren es resol amb un suau talús vegetat rematat amb trams d’una filera d’arbusts
i un camí d’asfalt perimetral que voreja els cercles més propers al talús. En els passos de zebra es
farà un eixamplament en forma d’arc de circumferència per emfatitzar la forma circular i permetre
l’accés a la cota superior del parc.

Mossos d’Esquadra i Policia Local desallotgen tres immobles municipals del centre

Durant el matí d’avui, 12 de juny, i en compliment de l’ordre dictada pel Jutjat número 1 de Mataró, agents de Mossos d’Esquadra de Mataró (amb el suport d’unitats d’intervenció de la regió policial) i de la Policia Local de Mataró, han procedit al desallotjament de tres immobles de titularitat municipal situats al centre.

Es tracta de la finca situada al carrer de Santa Maria número 20, propietat de l’Ajuntament, i dels immobles adjacents corresponents als números 26 i 28 d’El Carreró, que són propietat de l’empresa municipal PUMSA.

Les tres cases estan situades a l’illa urbana de Can Cruzate, un indret de 975 m2 que serà objecte en un futur d’un procés de remodelació i transformació arquitectònica que dotarà al centre de nous habitatges de lloguer a preu assequible (amb algun tipus de protecció pública), comerços i equipaments.

En el moment de la intervenció policial es trobaven a un dels esmentats immobles dues persones, Joan S.P. i Ruth L.D., que han estat identificades. El desallotjament ha tingut lloc entre les 6.00 i les 7.00 hores i s’ha desenvolupat amb total normalitat.

En les hores següents al desallotjament, una brigada d’operaris ha realitzat treballs tancament de les finques per intentar evitar que tornin a ser ocupades.

L’Ajuntament posa en marxa a El Rengle un aparcament gratuït per als usuaris de la platja

L’Ajuntament ha posat en marxa un aparcament provisional i gratuït per als usuaris de la platja i del passeig Marítim. L’aparcament estarà operatiu durant tota la temporada de platja i és gestionat per la societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL, (GINTRA).

L’aparcament se situa a la zona d’El Rengle, i s’accedeix al mateix pel final de l’avinguda d’Ernest Lluch, a l’entrada del passeig de Marina. Quatre senyals verticals indicaran als conductors la presència de l’aparcament i la manera d’accedir-hi.

L’espai habilitat compta amb unes dimensions d’11.700 metres quadrats i capacitat per a uns 500 vehicles. Per facilitar-ne l’entrada i la circulació dels vehicles, l’Ajuntament ha condicionat el terreny, concretament ha posat terra i allisat la superfície.

Millorar la mobilitat

Amb la posada en marxa d’aquest aparcament, que funcionarà durant tot l’estiu, GINTRA repeteix l’experiència d’altres anys i continua amb el seu objectiu de millorar la mobilitat a Mataró i retornar al carrer la seva funció d’espai públic.

L’alcalde visita els nous habitatges del Camí Ral promoguts per PUMSA

L’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, ha visitat avui dijous 8 de juny els nous habitatges del Camí Ral 254-266 amb motiu de la finalització de les obres. Els habitatges, promoguts per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), gestionats per Prohabitatge Mataró i construïts per l’empresa adjudicatària Proinosa. L’actuació global ha suposat una inversió total de 7.000.000 d’euros aproximadament.

El nou edifici compta amb una superfície total construïda de 3.796,25 m2 i útil de 3.157 m2. Tots els habitatges, de venda, -excepte un que es va utilitzar de permuta per a un afectat del sector de Can Xammar- es van sortejar el 24 de novembre de 2004 a un preu inferior al de mercat.

Distribució de l’edifici i dels habitatges

L’edifici es distribueix en dues plantes subterrànies per a l’aparcament públic (5.369,69 m2), una planta baixa i planta primera per als locals comercials (1.935 m2) i dos plantes pis per 10 habitatges dúplex de 91,70 m2.

Pel que fa als habitatges, cada dúplex s’ordena de la manera següent: a la planta d’accés s’hi ubica la sala d’estar, la cuina-menjador, el lavabo, un estudi, l’estenedor i una galeria; a la planta inferior, hi ha el bany, un ampli distribuïdor, tres dormitoris i una galeria.

Els habitatges estan orientats a nord, cap a l’espai de l’interior de l’illa enjardinat i amb menys contaminació acústica. Aquesta contradicció amb la bona orientació es resol amb l’obertura d’un lluernari a la vessant sud, que permet que els habitatges rebin sol.

Construcció sostenible i control ambiental de manera natural

Es tracta d’un edifici construït amb criteris sostenibles que situa l’accés als habitatges en el passatge que connecta el pati interior de l’illa des del Camí Ral, i que disposa d’instal·lacions centralitzades d’aigua calenta sanitària i de calefacció per terra radiant, amb prescalfament per plaques solars tèrmiques.

Els habitatges disposen de persianes motoritzades per al control solar en aquesta orientació sud. La seva coberta s’aprofita per a la col·locació de les plaques solars que aporten l’energia per a la producció d’aigua calenta sanitària i la calefacció. Aquestes plaques estan totalment integrades a l’edifici i configuren l’acabat de la coberta.

L’orientació nord-sud permet la ventilació creuada de façana a façana i afavoreix la corrent d’aire. Aquest aspecte permet el control ambiental de manera natural.

Les bombes de calor, mitjans artificials de control ambiental per als locals, s’han instal·lat a la part més alta de l’edifici per generar el mínim impacte sonor a l’entorn de l’edifici.

Els habitatges disposen de comptadors que calculen el consum energètic de cada habitatge i l’enllumenat general és de fluorescència compacta de baix consum que s’acciona per detectors de presència, amb el que s’aconsegueix un gran estalvi.

Per a la integració amb el paisatge urbà, s’han fet acabats que no tenen impacte sobre el medi ambient. Així l’escala i l’ascensor estaran situats en analogia amb les torres d’accessos de l’entorn urbà proper, com les escales d’accés de les naus de Can Marfà, o les escales al carrer de Sant Pelegrí, de l’Hospital de Sant Jaume i de Santa Magdalena.

Els locals comercials

La planta baixa i la primera planta es destinen als locals comercials. La primera té la façana de vidre el que comporta la necessitat de controlar la llum solar mitjançant lames d’alumini. La convecció de l’aire calent de baix a dalt, que es produeix en l’espai existent entre la façana de vidre i les lames de protecció, permet el control tèrmic i l’estalvi energètic en la refrigeració.

Dins de la perspectiva de la integració urbanística, es busca a la primera planta una analogia a les xafarderes de moltes cases del centre històric que alhora fa la funció de filtre solar. Aquestes permeten el control de la llum solar a aquesta primera planta i també a la planta baixa mitjançant el seu voladís. L’arbrat del Camí Ral, de fulla caduca, millorarà també els paràmetres de confort tèrmic tant a l’interior dels locals comercials com a l’espai públic.

L’empresa municipal PUMSA inicia la rehabilitació de l’edifici del Cafè de Mar

L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha començat les obres de rehabilitació d’un dels edificis més simbòlics de la ciutat: el Cafè de Mar. El projecte, aprovat inicialment el passat 6 de març per la Junta de Govern, recuperarà l’antiga cafeteria i també permetrà nous usos per als ciutadans i ciutadanes de Mataró.

Les obres, que tindran un cost de 1.046.928 euros, les durà a terme l’empresa Servicios y Obras Barcelona SL i està previst que l’edifici estigui totalment rehabilitat a finals d’abril de 2007.

L’espai es distribueix en dues plantes -planta baixa i planta primera- que seran diàfanes i polivalents. A la planta baixa s’instal·larà el cafè i es recuperarà d’aquesta manera l’ús original de l’edifici. A més, es crearà una planta entresol, que s’ha dissenyat per aprofitar l’alçada de l’edifici, on s’ubicaran uns serveis.

La proposta contempla també el manteniment de totes les façanes existents, excepte la de la part nord. Aquesta façana, que dóna al passatge amb el nou edifici de la Seguretat Social, havia perdut el seu caràcter original després de patir diverses modificacions.

Accessos adaptats

L’entrada principal a l’edifici serà per l’antic carrer de Santa Rita. Aquest accés inclourà un conjunt de rampa i escala que permetrà crear un espai independent al cafè i que ampliarà les possibilitats d’ús de l’espai.

També es rebaixarà el paviment actual de la planta baixa, que actualment es troba 23 cm per damunt de la cota dels carrers, per tal de reduir el nombre de graons d’accés a l’edifici.

Es mantindrà l’accés del carrer de Sant Felicià, amb front a l’avinguda del Maresme, com a entrada al cafè que estarà ubicat a la planta baixa. Per últim, l’entrada pel carrer de Jaume Balmes, es conservarà com entrada de serveis i sortida d’emergència.

Entre d’altres accions, també destaquen la creació d’unes escales i d’un ascensor, la pavimentació de les diferents sales interiors, el canvi dels tancaments exteriors, el nou estucat de les façanes –una rèplica de l’estucat original–, la substitució del sòcol de fusta que hi ha a l’espai del cafè per un de nou de plaques d’aglomerat de marbre, i la millora de l’estat del sostre.

Recuperació del patrimoni històric de Mataró

La rehabilitació del Cafè de Mar segueix les directrius del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró. El Pla qualifica l’edifici com a Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) amb nivell de protecció B/V (façanes i volumetria general), i pretén intervenir acuradament en els espais interiors.

D’altra banda, PUMSA ja ha realitzat i té en marxa diverses obres de recuperació del patrimoni històric de Mataró, com la rehabilitació de la capella de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, actualment en obres.