L’alcalde portarà a la Fiscalia l’adjudicació d’un pis de lloguer social al fill de l’exgerent de PUMSA

 [divider]

L’alcalde, Joan Mora, ha anunciat avui en roda de premsa que presentarà una denúncia davant la Fiscalia per l’adjudicació per part de l’exgerent de PUMSA, César Fernández, d’un pis de lloguer social al seu fill.
L’alcalde ha comparegut davant dels mitjans de comunicació un cop ha tingut l’informe encarregat el 13 de novembre al secretari de l’Ajuntament sobre possibles adjudicacions irregulars de pisos d’HPO a persones que, o bé no estaven a la Llista única de sol·licitants d’habitatge de lloguer social, o no els tocava encara accedir a un pis per la seva posició a la llista d’espera.
Joan Mora ha dit que el fill de l’exgerent de PUMSA “no constava en cap dels registres de sol·licitants” i que, segons l’informe del secretari, César Fernández “tenia l’obligació d’abstenir-se” en l’adjudicació del contracte de lloguer. Per aquest motiu, considera que “el contracte és nul de ple dret”, per la qual cosa posarà el cas en mans de la Fiscalia per si se’n deriva algun delicte penal, i ha anunciat que l’Ajuntament reclamarà el pis.
L’alcalde també ha anunciat l’obertura d’un expedient informatiu per investigar totes les adjudicacions de pisos des de l’any 2007, i ha nomenat instructor el coordinador general de l’Ajuntament i secretària a la cap de la unitat jurídica de Via Pública.
El proper dilluns, 24 de novembre, a les 16.00 h, l’alcalde, Joan Mora, ha convocat a representants de tots els grups municipals, al Defensor del ciutadà, la Federació d’Associacions de Veïns de Mataró, la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca i l’Agència Catalana de l’Habitatge i d’altres entitats implicades en matèria d’habitatge per explicar-los que proposarà al proper Ple la creació d’una comissió de seguiment per vetllar per la transparència en aquest cas.
Finalment, l’alcalde ha anunciat que a principis de la setmana que ve es contractaran els serveis d’una auditoria de legalitat per revisar els prop de 600 expedients d’adjudicació de pisos d’HPO dels últims 7 anys, amb la voluntat que estigui finalitzada en aproximadament 15 dies.
[divider]

L’Ajuntament avançarà aquest any 4,7 milions més del deute pendent amb FCC per l’edifici El Rengle

 

Perspectiva de l'edifici El Rengle, amb façana a la carretera de Barcelona (N-II). Foto: PUMSA

Foto: Perspectiva de l’edifici El Rengle, amb façana a la carretera de Barcelona (N-II).

[divider]

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir una proposta per avançar a FCC Construcción SA una part del pagament del deute contret per la construcció de l’edifici d’usos terciaris El Rengle. En concret, l’Ajuntament es compromet a pagar abans del 31 de desembre del 2014 4.732.473,88 €, una xifra que se suma al que ja ha abonat a la constructora enguany en el marc de l’acord aprovat amb la mateixa al març passat (2.707.526,12€).
El fet de saldar enguany 7.440.000 € del deute amb FCC -que puja en total 21.660.208,96 € més interessos- repercutirà positivament en l’acord general signat al març amb FCC, ja que l’Ajuntament es beneficiarà d’una quitança de 500.000 € en el darrer pagament anual compromès. A més, es modifica el període de càlcul d’interessos de demora, que suposarà un estalvi d’uns 365.000 €. L’interès anual d’ajornament serà l’Euribor més el 3,5 %.
Durant els propers 4 anys es pagaran anualment a la constructora 2.842.041,79 € i l’any 2019 la quantitat serà inferior, 2.342.041,79 €.
L’avançament dels diners per part de l’Ajuntament és possible perquè l’administració local ha trobat finançament extern a través de tres entitats bancàries (4,4 milions del BBVA, 2 milions de Bankia i 1 de Caixa Bank), operacions de préstec a llarg termini (10 anys) que també es van aprovar ahir al Ple i per a les quals l’Ajuntament sol·licitarà autorització al Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat.
[divider]
Antecedents del deute de l’edifici del Rengle
[divider]
L’empresa municipal d’urbanisme PUMSA va adjudicar al juliol de 2007 a FCC la construcció d’un edifici d’usos terciaris al sector del Rengle. Les obres, acabades al maig de 2010, van generar un deute de 21.660.208,96 € més interessos que, calculats des de l’1 de maig de 2012 (3 mesos després de la data d’entrada de la factura), pujarien a un total de 23.934.530,90 €. PUMSA ja va liquidar l’IVA corresponent per aquests treballs durant el 2012. Als pactes signats al març ja es va obtenir una rebaixa de 2.274.321,94 €, equivalent als interessos, de manera que la quantitat total a pagar quedava en 21.660.208,96 €.
La factura per la construcció de l’edifici no va poder acollir-se a cap de les tres fases del Pla de pagament a proveïdors de l’Estat, motiu pel qual l’Ajuntament i PUMSA van optar per la negociació directa amb la constructora. Al març del 2014 les parts van signar un acord de pagaments anuals, que serà el que es modificarà ara amb la nova proposta d’acord aprovada pel Ple de l’Ajuntament.
El document se signarà properament amb FCC i amb PUMSA. En total, les diferents negociacions fetes amb la constructora hauran suposat una rebaixa superior als 3 milions d’euros.
[divider]
[divider]

Pumsa inicia les obres de la nova zona de desencotxament d’autobusos a l’avinguda del Maresme

 

obres_av_maresme_web
[divider]

Aquesta setmana l’empresa Promocions Urbanístiques de Mataró, SA ha iniciat les obres d’ampliació de la vorera de l’avinguda del Maresme, entre els carrers de Lepant i de Sant Agustí, i la formació d’un reclau perquè els autobusos que circulen en sentit Barcelona l’utilitzin com a zona de desencotxament de viatgers i parada de regulació.

Els treballs tenen com a objectiu descongestionar la parada d’autobusos situada a la plaça de Miquel Biada, davant de l’estació de Renfe.

Les obres afecten a terrenys del sector de la Cooperativa Agrària –pendent de desenvolupament urbanístic-, on es retirarà la tanca existent, s’ampliarà la vorera amb els mateixos criteris de la resta de l’avinguda del Maresme i es crearà la nova zona de parada d’autobusos.

El projecte també preveu crear, de forma provisional, un estacionament limitat de zona blava amb capacitat per a 58 places.

Les obres s’ha adjudicat a l’empresa Vialitat i Serveis, SL. Tindran un cost aproximat de  100.000 € (IVA inclòs) i es preveu que finalitzin abans que acabi l’any.

En relació a les afectacions al trànsit, es preveu que a mitjan d’aquesta setmana sigui necessari el tall del carrer de Sant Agustí entre el carrer de Federico Carlo Gravina i l’avinguda del Maresme per fer la connexió del clavegueram.

També es preveu que al desembre, durant aproximadament una setmana, sigui necessari tallar al trànsit un carril de l’avinguda del Maresme en sentit Barcelona per executar les obres d’ampliació.

 

[divider]
[divider]

L’Oficina Local d’Habitatge tramita 624 sol·licituds d’ajuts al lloguer

[mark color=”color1″]Foto: Atenció al públic de l’Oficina Local d’Habitatge. [/mark]

Atenció al públic de l’Oficina Local d’Habitatge. Foto: PUMSA
[divider]

El passat 31 d’octubre va finalitzar el període per tramitar les sol·licituds d’ajuts pel pagament del lloguer. La convocatòria ha tingut dos terminis de presentació segons el tipus de sol·licitant.
Aquests ajuts els ofereix l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i, a Mataró, els gestiona l’empresa municipal PUMSA, mitjançant l’Oficina Local d’Habitatge.
A aquesta convocatòria s’hi podien acollir tres tipus de sol·licitants:
– persones que ja en van ser beneficiàries l’any passat, per tal de renovar la prestació (termini finalitzat el 13 de juny),
– persones que van presentar la sol·licitud de prestació l’any 2013 i se’ls va denegar per manca de pressupost (termini finalitzat el 13 de juny),
– persones amb contractes de lloguer obtinguts a partir de l’1 de gener de 2013 a través de les borses de mediació per al lloguer social i els llogaters d’habitatges gestionats per administracions públiques, excepte si són de l’Agència de l’Habitatge (termini finalitzat el 31 d’octubre).
Durant aquesta convocatòria, PUMSA ha tramitat un total de 624 sol·licituds, de les quals, 432 són renovacions, 141 són sol·licituds que havien quedat fora de pressupost el 2013 i 51 corresponen a nous sol·licitants amb contractes obtinguts a través de borses de mediació o administracions públiques.
L’objectiu d’aquests ajuts és facilitar l’accés a l’habitatge als ciutadans i ciutadanes de Mataró amb dificultats econòmiques i evitar l’exclusió social per motius residencials, amb especial atenció a les famílies monoparentals i dones en situació de violència de gènere.
Són prestacions per fer front al pagament del lloguer de les unitats de convivència que tinguin ingressos baixos o moderats, i van des d’un import mínim de 20 euros fins un màxim de 240 euros per antics perceptors, i de 20 a 200 euros per a nous beneficiaris. Els ajuts per al pagament del lloguer van destinats a les persones físiques residents a Catalunya que siguin titulars d’un contracte de lloguer d’un habitatge destinat a domicili habitual i permanent i que acompleixin una sèrie de requisits.
[divider]
[divider]

L’Ajuntament de Mataró investiga possibles irregularitats en l’adjudicació de pisos amb protecció oficial

 [divider]

L’Ajuntament de Mataró ha obert una investigació per aclarir possibles irregularitats en l’adjudicació per part de l’exgerent de l’empresa municipal PUMSA d’almenys 6 pisos amb protecció oficial en règim de lloguer. Les adjudicacions s’haurien efectuat entre els anys 2009 i 2013 a persones que o bé no estaven a la llista única de sol·licitants d’habitatge de lloguer social o no els tocava encara accedir a un pis per la seva posició a la llista d’espera.
El Consell d’Administració de PUMSA va ser informat dimecres 12 de novembre dels fets detectats, que ahir es van posar també en coneixement de la Junta de Portaveus de l’Ajuntament.
L’Ajuntament revisarà totes les adjudicacions de pisos socials que han tingut lloc en els últims quatre anys i la presidenta de PUMSA, Montserrat Rodríguez, ha donat ordres perquè es revisin els controls interns de l’empresa municipal pel que fa al sistema d’adjudicació dels habitatges.
D’altra banda, l’alcalde, Joan Mora, ha demanat al secretari municipal un informe que valori les possibles irregularitats i assenyali jurídicament les mesures a emprendre. A més, l’alcalde ha posat els fets en coneixement del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.
Actualment hi ha 349 persones inscrites a la llista única de sol·licitants d’habitatge social a Mataró gestionada per PUMSA, empresa pública que compta amb un parc de 229 habitatges per aquest propòsit.
[divider]

PUMSA adjudica el servei de control de la zona blava

L’empresa EYSA, actual concessionària, se’n farà càrrec per un període de 2 anys prorrogables a 2 més

La zona d'estacionament en zona blava de Can Maitanquis. Foto: PUMSA

La zona d’estacionament en zona blava de Can Maitanquis. Foto: PUMSA

El Consell d’Administració de l’empresa municipal PUMSA va aprovar dimarts 21 adjudicar a l’empresa Estacionamientos y Servicios, SAU (EYSA) el servei de regulació i control de l’estacionament regulat en superfície (zona blava) a Mataró.
A la convocatòria es van presentar un total de 3 empreses, sent l’empresa EYSA la més avantatjosa entre d’altres motius, per incloure millores com la renovació de les màquines expenedores, la renovació de la senyalització vertical i horitzontal, la novetat d’incorporar el servei de pagament mitjançant el telèfon mòbil i la creació de 5 punts de càrrega elèctrica als parquímetres.
El cost del contracte, ofertat per l’adjudicatària pels 2 anys inicials és de 858.138,90 € (IVA exclòs), millorant per tant, el preu de licitació, que era d’1.079.420€ (IVA exclòs).
La durada del contracte serà de 2 anys amb la possibilitat de prorrogar-lo 2 més, i està previst que entri en vigor abans de final d’any.
Actualment, a Mataró hi ha prop d’un miler de places d’estacionament en zona blava. La concessionària haurà de dur a terme el control, vigilància i gestió de cobrament de la zona regulada, així com el manteniment de la maquinària i la senyalització d’aquest servei.

PUMSA adjudica a Solvia la venda de dues finques de l’àmbit d’Iveco-Renfe més proper al TecnoCampus

Ubicació de les finques (2.2. i 2.3) la venda de les quals s'ha adjudicat a Solvia. Font: PUMSA

El Consell d’Administració de l’empresa municipal d’urbanisme PUMSA va acordar el passat 30 de setembre adjudicar a l’empresa Solvia Development, SLU, el concurs per a la venda de dues finques de l’àmbit de la Unitat d’actuació urbanística Ernest Lluch/Valldeix. L’operació permet aconseguir els ingressos necessaris per afrontar les despeses d’urbanització de l’àmbit i, per tant, iniciar el desenvolupament d’un sector que és prioritari per a la ciutat i una de les principals entrades a Mataró, i propera a la zona universitària TecnoCampus.

L’àmbit Ernest Lluch/Valldeix està comprès entre l’avinguda del Maresme, l’avinguda d’Ernest Lluch, les vies de Renfe, el carrer de Narcís Monturiol i la seva prolongació fins a l’avinguda del Maresme. En concret, les finques que són ara objecte de transmissió se situen a l’illa 2 d’aquest àmbit, la més propera a les vies del tren.
PUMSA va rebre aquestes finques com a resultat del projecte de reparcel·lació aprovat el 7 de juliol, una en concepte de cessió d’aprofitament mig i l’altra en contraprestació al pagament de les despeses d’urbanització.
Una de les finques té 868 m² de superfície i 4.075 m² de sostre edificable màxim sobre rasant. L’altra té una superfície de 944 m² i un sostre edificable de 5.352 m². Les dues es destinaran a la construcció d’habitatge de protecció pública de règim general i concertat, amb planta baixa comercial.
La venda suposa per a PUMSA uns ingressos de 3.813.012,5 € (21% d’IVA inclòs). L’operació permet obtenir els recursos necessaris tant pel que fa a sufragar les despeses d’obra, indemnitzacions i altres costos d’urbanització de l’àmbit corresponents als propietaris que han cedit sòl en pagament de les despeses, com a recuperar les despeses i inversions realitzades per PUMSA en el sector d’Iveco. Així mateix garanteix la construcció dels habitatges de protecció pública del sector.
El projecte d’urbanització de l’àmbit Ernest Lluch/Valldeix, que ja està aprovat, té un pressupost per l’execució de les obres estimat en 3,5 milions d’euros (IVA inclòs). Es preveu que els treballs comencin a principis de 2015 amb els enderrocs de les construccions existents.

El nou planejament dels entorns del carrer de Miquel Biada supera sense al·legacions l’aprovació provisional

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir provisionalment la nova modificació del Pla General d’Ordenació de Mataró per als “Entorns del carrer de Miquel Biada”. El document té com a objectiu principal requalificar com a sòl per a equipaments municipals els terrenys on es reconstruiran la nau i els altres elements catalogats de Can Fàbregas i de Caralt per facilitar la seva cessió.
La modificació urbanística ha obtingut els informes favorables de les institucions i estaments competents, i durant el termini d’exposició pública no ha rebut cap al·legació.
El sector “Entorns del carrer Biada” inclou la major part de les finques compreses a les dues illes situades sobre aquest vial. Es tracta d’un sector estratègic que ha de permetre generar una nova centralitat per a la ciutat. En el carrer de Miquel Biada, just davant de l’àmbit, es preveu la construcció del futur centre comercial d’El Corte Inglés.
El planejament urbanístic vigent, que va ser aprovat definitivament al juliol de 2012, preveu un nou teixit terciari-residencial, contempla tres nous espais lliures i un nou equipament escolar a l’antiga fàbrica de Fontdevila i Torres. A la cantonada dels carrers de Miquel Biada i de Tetuan es preveu la reconstrucció dels elements catalogats (nau, edicles i xemeneia) de l’antiga fàbrica de Fàbregas i de Caralt.
La modificació que ara es tramita té dos objectius principals:
– Qualificar com a sòl públic per a equipaments d’ús sòciocultural la parcel·la destinada a reubicar el conjunt de Can Fàbregas i de Caralt, que actualment és sòl privat. D’aquesta manera es vol obtenir de manera anticipada la titularitat dels terrenys per crear l’equipament públic de la Casa de la Cultura Popular. Per destinar els terrenys a equipament públic s’ha reajustat l’ordenació de l’edificació, però els canvis no comporten increment del sostre edificable ni de la densitat de l’ús residencial, ni tampoc una transformació dels usos que s’havien establert.
– Deixar fora de l’àmbit afectat pel planejament la Llar Santa Maria, de la Fundació El Maresme, per permetre que l’activitat social segueixi funcionant a la seva ubicació actual. La finca –on al 2012 s’havia previst la construcció d’habitatges amb baixos comercials–, recupera així la qualificació de sistema d’equipaments de titularitat privada que tenia en el planejament de 1996.
Abans d’entrar en vigor, la modificació del PGOM ha de superar l’aprovació definitiva per part de la Generalitat de Catalunya.

Una zona de desencotxament a l’avinguda del Maresme descongestionarà la parada de bus de la plaça de Miquel Biada

El Consell d’Administració de l’empresa municipal d’urbanisme, PUMSA, va aprovar dimarts passat adjudicar a l’empresa Vialitat i Serveis, SL les obres d’ampliació de la vorera de l’avinguda del Maresme, entre els carrers de Lepant i de Sant Agustí, i la formació d’un reclau perquè els autobusos que circulen en sentit Barcelona l’utilitzin com a zona de desencotxament de viatgers i parada de regulació.
Aquestes obres permetran descongestionar l’actual parada d’autobusos de la plaça de Miquel Biada. Així, els autobusos que circulen en sentit Barcelona faran una parada prèvia on els viatgers podran baixar, i on els vehicles s’hi esperaran per quadrar horaris quan circulin avançats de temps. Després continuaran trajecte fins a la parada de la plaça de Miquel Biada, on només s’aturaran per agafar els nous viatgers.
A més de reduir les molèsties als veïns que l’elevat trànsit d’autobusos provoca a la plaça de Miquel Biada es pretén evitar situacions de risc quan, en hores punta, s’acumulen autocars que a vegades han d’esperar en doble filera.
Les obres afecten a terrenys del sector de la Cambra Agrària –encara pendent de desenvolupament urbanístic– que ja han estat cedits a l’Ajuntament. D’aquesta manera, es procedeix a fer la urbanització provisional avançada d’aquest àmbit, que hauria d’executar el promotor del sector. En concret, es retirarà la tanca existent, s’ampliarà i enjardinarà la vorera amb els mateixos criteris de la resta de l’avinguda del Maresme per millorar la mobilitat dels vianants, i es crearà la nova zona de parada d’autobusos per desencotxar i regular horaris.
El projecte també preveu crear, de forma provisional, un estacionament limitat de zona blava, amb accessos pels carrers de Lepant i Sant Agustí i capacitat per a 58 places. Ocuparà uns 15 m d’ample i 75 m de llargària i tindrà dos cordons d’aparcament en bateria.
Es preveu que les obres comencin a finals d’octubre i estiguin enllestides abans que acabi l’any, amb un cost aproximat de 100.000 € (IVA inclòs).

Mataró crea la Comissió d’Habitatge com a instrument de decisió tècnica i política

L’Ajuntament de Mataró ha creat i posat en marxa la Comissió d’Habitatge, un òrgan intern de decisió tècnica i política que tindrà com a principal objectiu dissenyar la política d’habitatge en funció de les necessitats del municipi.
La comissió es va constituir i va celebrar la primera reunió el 9 de setembre. La presidenta de la comissió és la regidora d’Habitatge, Montserrat Rodríguez, i la vicepresidència recau en la regidora de Benestar Social, Olga Ortiz. Com a vocals actuaran els coordinadors d’àrea de les regidories esmentades i els caps dels serveis municipals implicats.
El cap de la Secció d’Habitatge actuarà de secretari i assumirà competències de Gestor d’Habitatge, impulsant i coordinant les peticions de la comissió.
Les funcions de la comissió són:
– Dissenyar la política d’habitatge municipal i anar-la adequant a les necessitats del moment.
– Impulsar i validar el Pla Local de l’Habitatge, així com promoure la seva aprovació.
– Supervisar la gestió realitzada en els habitatges públics, prenent les decisions pertinents per a un bon funcionament. En aquest sentit, l’Ajuntament està reorganitzant i traspassant a PUMSA la gestió de tot el parc d’habitatges de lloguer per aconseguir una major eficàcia.
– Impulsar i aprovar les mesures i projectes orientats a aconseguir l’accés a un habitatge a aquelles persones que ho necessiten.
– Potenciar les accions que s’encaminin a la conservació i millora del parc d’habitatges del municipi.
– Difondre i divulgar els objectius i accions del Pla Local de l’Habitatge, tant al personal de l’organització com a la resta dels ciutadans de Mataró.
La comissió es reunirà al menys un cop al trimestre.
L’Ajuntament de Mataró també disposa, des de gener de 2012, de la Comissió especial mixta per prevenir i evitar desnonaments. Aquesta comissió, que a més de tècnics i representants municipals compta amb agents externs a l’Ajuntament, es dedica a estudiar les mesures a emprendre a nivell municipal per tal de prevenir i evitar els desnonaments, així com a buscar alternatives que els evitin per motius econòmics, o bé garantir el reallotjament digne de les famílies afectades.