Licitació per a l’execució de les obres d’adequació de local per a ús administratiu, a l’edifici del Rengle, locals 0.5, 1.4 i 1,5, ubicat a la Ctra. de Barcelona, 41

ANUNCI PEL QUAL ES FA PÚBLICA LA LICITACIÓ D’UN CONTRACTE


1. ENTITAT ADJUDICADORA

a) Organisme
Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A. (PUMSA)

b) Número d’expedient
OBR01-03-/2013


2. OBJECTE DEL CONTRACTE

a) Tipus
Obres

b) Descripció de l’objecte
Execució de les obres d’adequació de local per a ús administratiu, a l’edifici del Rengle, locals 0.5, 1.4 i 1,5, ubicat a la Ctra. de Barcelona, 41

c) Lloc de lliurament/execució
Mataró (Barcelona)

d) Termini d’execució
2 mesos i mig


3. TRAMITACIÓ, PROCEDIMENT I FORMA D’ADJUDICACIÓ

a) Tramitació Ordinària

b)  Procediment  Obert
 
c)  Regulació
Contractació no harmonitzada


4. PRESSUPOST DE LICITACIÓ

362.906,92 €, IVA exclòs


5. OBTENCIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ I INFORMACIÓ

Per internet al web www.grup-pumsa.cat a l’apartat Perfil del Contractant. Per examinar-la, a Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), 2a planta, despatx 10.


6. PRESENTACIÓ D’OFERTES

a) Data límit de presentació
11/04/2013, fins a les 13 h

b) Documentació que cal presentar
La indicada al Plec de clàusules particulars

c) Lloc de presentació
Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A., C. de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10

d) Admissió de variants
D’acord amb el Plec de clàusules particulars


7. OBERTURA DE LES OFERTES

22/04/2013, 13 h. Sala de reunions del Grup PUMSA.

Unanimitat per eliminar els obstacles que impedeixen l’arribada d’El Corte Inglés a Mataró

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir de forma pràcticament unànime un conjunt d’acords per desencallar l’inici de les obres d’El Corte Inglés a Mataró i garantir la reconstrucció i els nous usos de la fàbrica catalogada de Can Fàbregas i de Caralt en terrenys propers a la seva antiga ubicació.
 
En concret, es van aprovar inicialment el planejament urbanístic dels terrenys on es construirà el centre comercial i una modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró que donarà legitimitat al trasllat dels elements catalogats. També es van declarar d’interès social per a la ciutat l’arribada d’El Corte Inglés i la reconstrucció de la fàbrica per allotjar un equipament cultural; i es van aprovar convenis amb la plataforma ciutadana Salvem Can Fàbregas i el grup municipal de la CUP per aturar contenciosos oberts contra la implantació del centre comercial i el trasllat de la nau, o evitar-ne de nous.
 
Les diferents propostes s’havien presentat als grups municipals a la Junta de Portaveus celebrada dilluns passat, 4 de març. El Ple va aprovar cinc dels punts per unanimitat, mentre que la declaració d’interès social d’El Corte Inglés es va aprovar amb el vot en contra del representant de la CUP. La sessió plenària es va haver d’interrompre durant uns 50 minuts per aconseguir el consens necessari.
 
 
Antecedents
 
Una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (838/2012, de 16 de novembre) va anul·lar el Pla de millora urbana de l’illa formada pels carrers de Tetuan, de Miquel Biada, de José Maria Torrijos i el passatge de José Maria Torrijos, on es preveu la construcció del nou centre comercial.
 
Segons la sentència, el trasllat de la fàbrica no s’havia tramitat de manera correcta, ja que s’havia d’incorporar al planejament general de l’àmbit (Pla General d’Ordenació Municipal) i no al planejament derivat (Pla de millora urbana). A més, segons la resolució del TSJC el redactat vigent del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic no permetia desmuntar els elements protegits del conjunt catalogat de Can Fàbregas per a la seva reconstrucció en un altre lloc.
 
 
Els acords
 
Modificació del Pla General
 
En primer lloc, el Ple va aprovar inicialment la modificació del Pla General d’Ordenació Municipal (PGOM) en l’àmbit de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt. El nou planejament recull l’ordenació detallada de l’illa en substitució del Pla de millora anul·lat. Tots el paràmetres urbanístics es mantenen iguals, amb l’únic canvi que també es preveu i regula el trasllat de la nau catalogada al sector veí “Entorns del carrer Biada”.
 
  
Modificació del Pla especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró
 
En segon lloc, el Ple va aprovar inicialment una modificació puntual de l’article 28 de la normativa del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró, que ara incorpora de forma explícita la possibilitat de desplaçar o traslladar béns immobles declarats d’interès local (BCIL) en casos excepcionals per causa de força major i interès social. Així, s’adopten els mateixos criteris que la Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català i la Llei 16/1985 del Patrimonio Histórico Español preveuen pels béns d’interès nacionals (BCIN).
 
Les modificacions del PGOM i del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic es tramiten en paral·lel. En els dos casos es demanarà informe de la Comissió Territorial de Patrimoni Cultural de Barcelona i del Consell Municipal del Patrimoni Arquitectònic de Mataró. L’aprovació provisional de les modificacions correspondrà al Ple i la definitiva anirà a càrrec de la Generalitat.
 
 
Interès social d’El Corte Inglés
 
En tercer lloc, el Ple va declarar d’interès social per a la ciutat la instal·lació d’un centre comercial de gran format a l’illa de Can Fàbregas, per quant suposa d’aportació a l’increment de l’ocupació, el desenvolupament econòmic i la diversificació de l’activitat comercial a Mataró. L’obertura del centre comercial representarà, entre altres, un 3,5% d’aportació al PIB de la ciutat; un increment del nombre de visitants que revertirà en l’oci, la restauració i el lleure; la creació de 700 a 1.000 llocs de treball; o un increment de les vendes comercials per m² de l’ordre d’un 8-10%.
 
 
Interès social de reconstruir la nau com a Casa de la Cultura Popular
 
En el mateix sentit, el quart acord va ser declarar d’interès social per a la ciutat destinar l’antiga farinera del segle XIX Can Fàbregas i de Caralt a equipament municipal, i en concret a acollir la Casa de la Cultura Popular de Mataró. La nau, edicles i xemeneia del conjunt, que van ser desmuntats i estan emmagatzemats en terrenys municipals, es reconstruiran a la cantonada de muntanya del carrer de Miquel Biada amb el carrer de Tetuan.
 
L’equipament es destinarà a exposició, divulgació, promoció i creixement del patrimoni cultural de la ciutat, en especial les comparses i elements del seguici de Les Santes, Festa Major de Mataró. Es preveu un espai per avaluar la conservació de les figures i restaurar-les; un espai de residència, reunions i bucs d’assaig per a les colles; un espai expositiu permanent dels elements patrimonials del seguici popular institucional; un espai destinat a l’arxiu de Les Santes; un espai reservat a sala d’actes; un espai de bar i restaurant obert als visitants i un espai destinat a botiga de productes relacionats amb la Festa Major.
 
Per destinar a equipament públic els elements catalogats, l’Ajuntament té previst modificar properament el Pla General d’Ordenació en l’àmbit “Entorns del carrer Biada”, ja que s’ha de canviar la qualificació urbanística dels terrenys on es reconstruirà la nau, que actualment és sòl privat d’ús terciari-comercial.
 
 
Acords amb Salvem Can Fàbregas i la CUP
 
Per últim, el Ple va aprovar que se signin dos convenis, un amb la plataforma ciutadana Salvem Can Fàbregas i l’altra amb el grup municipal de la CUP.
 
En els dos convenis, l’Ajuntament es compromet i obliga a reconstruir els elements catalogats per acollir la casa de la Cultura Popular abans del 24 de juliol de 2015, i a realitzar amb aquesta finalitat tots els tràmits que siguin necessaris.
 
Pel que fa al conveni amb Salvem Can Fàbregas, el consistori es compromet a desistir del recurs de cassació interposat davant del Suprem contra la sentència del TSJC que va anul·lar el Pla de millora urbana, i per tant a donar compliment a la decisió judicial. Per la seva banda, la plataforma es compromet a no presentar al·legacions, ni impugnar cap dels acords i actes administratius que s’adoptin en la tramitació de la modificació del Pla General d’Ordenació i del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic.
 
Per la seva part, la CUP es compromet, en el seu conveni, a deixar en suspens tots els recursos contenciosos que té interposats en relació amb El Corte Inglés i el trasllat de la nau catalogada, i a retirar-los un cop estigui reconstruïda la fàbrica i en marxa el nou equipament cultural. La CUP es compromet també a no presentar al·legacions ni impugnar els acords del nou planejament i la modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic.

Grup PUMSA posa a la venda bona part del seu patrimoni
L’operació es fa per complir el pla de viabilitat de l’empresa

El Consell d’Administració de Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) va aprovar ahir per unanimitat, 12 de febrer, les bases del concurs per a la transmissió de diversos immobles propietat de PUMSA i GINTRA, valorats en 70 milions d’euros.

  

Antecedents

Aquesta operació s’emmarca dins del compliment dels objectius fixats pel document de Projeccions Economicofinanceres 2012-2017 aprovat pel Consell d’Administració en data 6 de juliol de 2012, que defineix un pla de vendes d’actius, entre d’altres eixos estratègics, per aconseguir un escenari de viabilitat i continuïtat de l’empresa.

PUMSA té un important patrimoni fruit dels més de vint anys d’activitat i generat per la inversió en grans projectes de la ciutat. L’empresa ha invertit en projectes d’urbanització, creació de sòl industrial, construcció de naus, equipaments públics, habitatges socials i aparcaments, així com en el patrimoni arquitectònic i cultural de Mataró.

Per fer front a l'endeutament de PUMSA s’ha definit un pla de vendes que ara s’executarà mitjançant aquest concurs, en el qual s’hi inclou part del patrimoni de les empreses del Grup PUMSA. A la selecció hi ha terrenys, oficines, locals, naus industrials, edificis d’habitatges i aparcaments. Destaquen el Centre de serveis logístics, els aparcaments del Parc Central i plaça de Granollers, i solars a diferents punts de la ciutat.

 

Concurs

Pel que fa a la licitació del concurs, serà un procediment obert amb publicitat i concurrència.

Els interessats podran presentar ofertes tant per lots íntegres d’immobles com per immobles individuals, però a l’hora d’adjudicar es donarà preferència a les ofertes dels lots.

Els criteris d’adjudicació seran l’oferta econòmica proposada i el termini de pagament.

La convocatòria del concurs està prevista durant la segona quinzena del mes de febrer, i s’atorgarà el termini d’un mes per a la presentació de les ofertes per part dels interessats. PUMSA procedirà a publicar el concurs en el perfil del contractant de l’empresa, així com a la premsa d’àmbit nacional i local.

El Ple aprova una nova ordenació de l’àmbit Iveco-Renfe/Farinera per fer possible el seu desenvolupament
Es divideix l’àmbit en quatre sectors independents i es dibuixen illes més petites

 

El Ple municipal va aprovar inicialment ahir una nova ordenació urbanística per a l’àmbit Iveco-Renfe/Farinera/veïnat de Valldeix, una de les poques reserves de terreny pendents de transformació en el sòl urbà de Mataró. La nova proposta es basa en diversificar els usos de les activitats que s’hi puguin implantar a Iveco-Renfe i reduir la mida de les illes i parcel·les previstes, amb l’objectiu de fer més fàcil la gestió de les mateixes i fer possible el desenvolupament d’aquests terrenys.
 
La proposta aprovada ahir és la segona modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal (PGOM) que afecta aquest àmbit discontinu, que ocupa una superfície total de 102.830 m².
 
L’àmbit d’Iveco-Renfe és el triangle delimitat per l’avinguda del Maresme, l’avinguda d’Ernest Lluch i les instal·lacions ferroviàries. L’objectiu de l’actuació en aquest àmbit és transformar els usos industrials en residencials i terciaris. La Farinera és un edifici industrial catalogat que es troba a l'illa definida per la ronda de Barceló, l’avinguda del Maresme i el carrer dels Germans Thos i Codina, i que es preveu convertir en equipament. Per últim, l’àmbit del veïnat de Valldeix està situat a tocar de la riera de Can Soler, davant de la urbanització de Can Marquès, on es preveu la reordenació dels espais lliures que envolten les instal·lacions actuals del serveis municipals de Manteniment i Obres.
 
 
Antecedents
 
El planejament urbanístic vigent es va aprovar definitivament al 2007, en un context econòmic molt diferent a l’actual. En els anys successius es van aprovar el Pla de millora urbana, el projecte d’urbanització, el projecte de reparcel·lació i, al 2011, una divisió poligonal per intentar impulsar la transformació del sector, que no es va arribar a aprovar definitivament.
 
La proposta anterior preveia macro illes que s’havien d’executar de cop, ordenació que estava pensada per ser executada per un sector immobiliari en plena expansió, amb capacitat de dur a terme projectes d’edificació urbana de grans dimensions, condicions que no es donen actualment.
 
 
Illes més petites d’edificis perpendiculars al mar
 
La nova ordenació incrementa la proporció de sòl públic (70,5%) respecte al sòl privat (29,5%), que a la proposta anterior era respectivament d’un 57,% i un 42,1%.
 
A grans trets, a l’àmbit d’Iveco-Renfe es preveu una ordenació viària amb illes i parcel·les de menors dimensions que permetin unes adjudicacions i una gestió més fàcil. Els carrers es plantegen com a prolongació de la trama urbana situada a l’altre costat de l’avinguda del Maresme, i els edificis es dibuixen perpendiculars al mar amb alçades de 7 plantes i torres de 15 plantes.
 
Per garantir la viabilitat econòmica s’ha previst una nova distribució entre càrregues urbanístiques i aprofitaments privats que permeti l’equilibri econòmic de l’operació. Per tal d’aconseguir aquest objectiu, es planteja l’execució de l’àmbit en quatre sectors que es podran desenvolupar de forma independent en funció del grau de consolidació de les activitats en funcionament, s’incrementa lleugerament l’edificabilitat prevista (un 6,3%) i s’ajusten els costos d’urbanització.
 
El sostre privat total és de 141.500 m² (davant els 133.000 m² de la primera proposta), un 87% del qual es destinarà a usos residencials i un 13% a terciari. Es planteja una ordenació a front de mar flexible en quant els usos que, a banda de l’habitatge i el comercial tradicional en planta baixa, pugui admetre altres usos residencials com l’hoteler o residències per a la tercera edat, o no residencials com oficines o altres activitats compatibles.  
 
 
Desenvolupament per fases
 
El nou planejament planteja l’execució a curt termini dels dos sectors menys consolidats: un a l’àmbit de l’antiga Iveco i, l’altre, a l’àmbit situat a l’avinguda d’Ernest Lluch, a tocar del TecnoCampus. Per aquest últim, la proposta de planejament incorpora l’ordenació detallada per agilitar la tramitació, amb l’objectiu de potenciar l’entrada a la ciutat des de la Porta Laietana i l’entorn del TecnoCampus.

PUMSA comença la demolició de les edificacions a l’illa de l’Eix Herrera

 

L’empresa municipal d’urbanisme Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) ha començat avui els treballs de demolició de les edificacions existents dins l’àmbit de l’antiga fàbrica de tints Etal de l’Eix Herrera.
 
L’execució de les obres s’ha adjudicat a l’empresa Vialitat i Serveis S.L, per un import de 166.157,82 euros (IVA exclòs), segons va acordar el Consell d’Administració de PUMSA el passat 18 de setembre.
 
 
Obres de demolició
 
Els treballs que realitzarà aquesta empresa consistiran en la demolició i gestió dels residus, paviments i fonaments de les edificacions de l'illa formada pels carrers d’Enric Prat de la Riba (números 82-98), carrer de Francisco Pacheco (números 59-83), carrer de Francisco Herrera (números 15-45) i carrer de Floridablanca (números 94-100).
 
El projecte preveu la conservació de les dues estacions transformadores elèctriques en servei i la xemeneia de l’antiga fàbrica Clement-Marot, inclosa dins del catàleg de Béns Culturals d’Interès Local.
 
 
Antecedents
 
El denominat Eix Herrera, que inclou les finques des de l'Escorxador i la plaça de Joan Fiveller, es va dividir en dos polígons d'actuació per poder executar el seu desenvolupament urbanístic en dues fases.
 
La primera, comprèn les tres illes entre la plaça de Joan Fivelller i el carrer de Francisco Pacheco, de gestió pública a càrrec de PUMSA, i on està previst la construcció de l’escola de primària Joan Coromines i 236 habitatges, dels quals un 45% en règim de protecció oficial.
 
La segona comprèn sòls privats situats a la mateixa illa que hi ha l'Escorxador. 
 
La Unitat d’Actuació Eix Herrera la formen tres illes contigües que abasten una superfície de 23.921 m2, entre els carrers d'Antoni Viladomat, de Francisco Herrera, d'Enric Prat de la Riba, i de José Francisco Pacheco. Es tracta d'un àmbit on actualment hi conviuen indústries, habitatges i comerços.
 
El Pla General es modificà l'any 2010 amb l'objectiu de transformar aquest conjunt en una zona de caràcter mixt residencial-econòmic, convertint el carrer de Francisco Herrera en un nou eix cívic, per obtenir un sòl d'equipaments comunitaris i recuperar la xemeneia de la fàbrica de Clement-Marot.
 
Amb la modificació del Pla d'Ordenació, un 55% del sector es destina a sòl públic i un 45% a sòl privat.  
 
 
Terminis i calendari
 
Els treballs de demolició de les edificacions dins l’àmbit UA-84 Eix Herrera finalitzaran en un termini aproximat de 3 mesos.
 

A la imatge, carrer de Francisco Herrera a la cantonada amb el carrer de José Francisco Pacheco. Foto: PUMSA

Mataró celebrarà la Setmana Cooperativa al Cafè de Mar

L’edifici es converteix en la seu de la Fundació Unió de Cooperadors de Mataró

L’Institut Municipal de Promoció Econòmica (IMPEM) i la Fundació Unió Cooperadors de Mataró impulsen l’organització de la Setmana Cooperativa, que tindrà lloc del 19 al 26 d’octubre i s’emmarca en la celebració de l’Any Internacional del Cooperativisme.

 

L’objectiu de la Setmana Cooperativa és difondre l’economia social i cooperativa a través d’una exposició, diverses xerrades, una ruta pel patrimoni cooperatiu de la ciutat i d’altres activitats com ara el lliurament del Premi de la Beca Joan Peiró.

 

Les activitats es desenvoluparan en l’edifici catalogat del Cafè de Mar (c. de Santa Rita, 1), un equipament que l’empresa municipal PUMSA va rehabilitar el 2008 i que fins la setmana passada havia estat ocupat per la Delegació Territorial d’Ensenyament de la Generalitat, a qui l’Ajuntament va cedir l’espai a l’espera que pogués establir-se a la seu actual, situada a una de les naus Cabot i Barba (c.de Churruca, 90).

 

Per donar el tret de sortida a la Setmana Cooperativa, el divendres 19 d’octubre, a les 19 hores, tindrà lloc un acte oficial d’inauguració de l’edifici del Cafè de Mar com a seu de la Fundació Unió de Cooperadors de Mataró, que convertirà l’edifici en la seva seu. Aquest fet és possible gràcies a l’acord signat el 2011 entre l’Ajuntament, PUMSA i la Fundació Unió de Cooperadors per a la recuperació del patrimoni dels cooperadors a la ciutat.

 

El Cafè de Mar és un Cultural d’Interès Local i està protegit a nivell de façanes i volumetria. una gran càrrega simbòlica pel món cooperatiu ja que va ser la cafeteria i lloc de reunió d’una cooperativa de pescadors anomenada “La Marítima”.

 

 

PROGRAMA DE LA SETMANA

 

La Setmana Cooperativa està dirigida a tot tipus de públic, en especial cooperatives, empreses d’economia social, persones amb una idea de negoci, entitats socials i econòmiques, centres educatius, gestories i assessories públiques i privades, persones desocupades

 

És necessari formalitzar una inscripció a través del web www.cooperadorsdemataro.coop/setmana per assistir a la majoria de les activitats, que són gratuïtes a excepció del sopar cooperatiu programat per el darrer dia.

 

 

Exposició “Construeix un món millor, fes cooperativa”

Del 19 al 26 d’octubre. De dilluns a dissabte, de 17 a 20 h. Entrada lliure.

Exposició dinàmica cedida per la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, que projecta el fet cooperatiu cap al futur i convida els visitants a aprofundir en el moviment cooperatiu. S’estructura en 4 blocs: la vida és cooperativa, les cooperatives són empreses d’èxit, les cooperatives són empreses amb principis i les cooperatives humanitzen l’economia.

 

Tallers “Fes coop” a les escoles

Sessions pràctiques on els estudiants treballen els valors de l’economia cooperativa i el model empresarial cooperatiu com una alternativa econòmica viable, col·lectiva, solidària, i democràtica.

 

Divendres 19

A les 19 h. Inauguració del Cafè de Mar com a seu de la Fundació Unió de Cooperadors de Mataró. L’alcalde, Joan Mora, presideix la inauguració juntament amb el regidor de Promoció Econòmica, Miquel Rey; el director general d’Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom de la Generalitat, Xavier López Garcia; i la presidenta de la Unió de Cooperadors, Anna Huertos.

 

Dissabte 20 i diumenge 21 d’octubre

Ruta guiada pel patrimoni cooperatiu de Mataró, de la de Margarida Colomer i Víctor Ligos. De 10 a 13 h. El punt de partida és l’edifici de Cafè de Mar, i està previst visitar Can Xammar, la plaça del Forn del Vidre-Rierot, el Cafè Nou, la Nau Gaudí-Cooperativa Obrera Mataronense, la Tahona del carrer de Montserrat,  

 

Dilluns 22 d’octubre

Cinefòrum cooperatiu. Projecció i debat de la pel·lícula “El pan nuestro de cada día”, del director King Vidor i debat amb Toni Segarra, crític de cinema. De 19 a 21 h. Film contextualitzat en la depressió dels anys 30, en el qual la creació d’un projecte cooperatiu per part d’una comunitat, es presenta com l’alternativa a la situació econòmica que els ha tocat viure.

 

Dimarts 23 d’octubre

“Cooperativisme avui”. Conferència a càrrec de la historiadora Margarida Colomer. De 19 a 20.30 hores.

 

Dimecres 24 d’octubre

“Ets dona i tens un projecte col·lectiu? Crea la teva pròpia cooperativa!”. Xerrada a càrrec de Jordi Valls, consultor expert en cooperativisme,  sobre conceptes pràctics de la fórmula empresarial i bones experiències de cooperatives liderades per dones. De 9.30 a 12 hores.

 

“Com es promociona l’economia social al Quebec?”. Xerrada a càrrec de Patrick Duguay, president de Le Chantier, entitat representativa del moviment de l’economia social al Quebec, sobre les eines i experiències pràctiques que utilitzen el Quebec per promocionar l’economia social al territori.

 

Dijous 25 d’octubre

“Xarxa Financoop: solucions per al finançament de les cooperatives”. Xerrada a càrrec de membres de la xarxa Financoop (OINARRI, COOP57, CREDIT COOPERATIF, FUNDACIÓ SEIRA, CAIXA D’ENGINYERS, CAJA LABORAL, FIARE, SICOOP, ACCIÓ SOLIDÀRIA CONTRA L’ATUR, IESMED,GRUP D’INVERSORS COOPERATIUS) en la qual es donaran a conèixer noves fórmules de finançament per a empreses d’economia social en funció de les necessitats actuals detectades: solvència, garanties, finançament, inversions i clients.

 

Divendres 26 d’octubre

Entrega del premi Beca Joan Peiró i exposició dels projectes guanyadors. De les 19.30 a les 21 hores. La Fundació Unió de Cooperadors faran el lliurament d’aquesta beca, destinada a fomentar la recerca a l’entorn de l’economia social i la recuperació de la memòria històrica del moviment cooperativista i obrer de Mataró. S’exposaran els treballs premiats i està prevista l’actuació de la coral Primavera per la Pau.

L’accés al centre des del carrer de Miquel Biada estarà restringit durant 2 anys i mig per les obres d’El Corte Inglés
Ja està tallat un carril de circulació a causa dels treballs previs del projecte d’urbanització

Els treballs previs al projecte d’urbanització de l’illa on s’aixecarà El Corte Inglés afecten des de la setmana passada un dels dos carrils de circulació del carrer de Miquel Biada, un dels principals punts d’ accés al centre de la ciutat en vehicle des de les rondes.

Aquests treballs previs consisteixen en el trasllat dels serveis (llum, aigua, gas) i en actuacions d’arqueologia que faran possible deixar lliure la zona perquè es pugui començar a fer el gran aparcament subterrani que donarà servei tant al centre comercial d’El Corte Igles com als usuaris del centre de la ciutat

Actualment el tram afectat per les obres actualment és el cantó mar del carrer, comprès entre la ronda d’Alfons XII i el passatge de José M.Torrijos.

Es calcula que la restricció de trànsit s’allargarà durant uns dos anys i mig, ja que aquestes obres s’enllaçaran després amb la construcció de l’aparcament subterrani previst en aquesta zona i, en paral•lel, amb l’aixecament de l’edifici del gran centre comercial

Les obres es van iniciar el mes de juliol i està previst que tinguin una durada aproximada de cinc mesos, acomplint el termini previst.

Mentre es desenvolupin aquests treballs, els Corte Inglés previst iniciar la construcció de l’edifici comercial.

El pressupost per l'execució dels primers treballs d'urbanització del PMU-06 Illa El Corte Inglés són de 290.224,72 euros, iva no inclòs.

El PMU-06 Illa El Corte Inglés 

Els primers treballs del Pla de Millora Urbana-06 Illa El Corte Inglés els va iniciar l’empresa municipal PUMSA al més de juliol, tal i com estava previst en el calendari d'execucions pactat amb El Corte Inglés, i es preveu que finalitzin a finals del mes de novembre

S’estan duent a terme els treballs de variants de xarxes de serveis i s'està preparant el terreny per a les properes prospeccions arqueològiques del carrer de Miquel Biada per tal de deixar lliure la franja de carrer que ocuparan les obres de construcció de l'aparcament de El Corte Inglés

El primer que es va fer va ser l’inici de la variant de la canonada d’aigua potable i d’algunes linies elèctriques, tasques que estan a punt de finalitzar

Durant aquest mes de setembre s’han iniciat els treballs de variacions de canonades de Gas Natural i també està previst l’enderroc de l'estació transformadora situada dins la finca llindant amb el carrer de Miquel Biada

Al mes d’octubre s'iniciaran els treballs d'enderrocs i excavacions dels paviments i de la paret que encara queden al solar i, finalment, es portarà a terme l'excavació arqueològica en l’àmbit del carrer de Miquel Biada, prèvia obtenció de les autoritzacions pertinents dels Serveis Territorials de la Generalitat de Catalunya.

Antecedents

El 2 de juny de 2009, l'Ajuntament de Mataró, PUMSA i El Corte Inglés varen signar l'escriptura pública de compromís de compravenda de la finca dell futur centre comercial acordant que PUMSA posaria a disposició de El Corte Inglés la finca indicada e les condicions pactades, en un termini de 2 anys.

El passat 9 de gener de 2011, El Corte Inglés va ratificar el compromís d'adquisició del solar del carrer de Miquel Biada per la ubicació del futur equipament comercial.

El 9 de gener de 2012, l'Ajuntament de Mataró, PUMSA i El Corte Inglés van signar l'escriptura pública definitiva de compravenda del solar on s’ubicarà el centre comercial.

El nou Mercadona de l’edifici El Rengle obre les seves portes el 17 d’agost
La instal·lació del supermercat a l’edifici propietat de PUMSA, ha suposat una inversió de 2 milions d’euros i donarà feina a 61 persones

Divendres que ve, 17 d’agost, obrirà les seves portes a l’edifici El Rengle el nou Mercadona. L’establiment comercial està situat a la carretera de Barcelona, 37 cantonada passatge d'Antoni Macià i Fonoll.

 

L'empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) va signar amb Mercadona, el passat mes d'abril, l’escriptura pública de compravenda per una superfície total de 6.000 m² útils a l'edifici El Rengle de Mataró, per a la instal·lació del supermercat. Amb aquesta venda, l’edifici va assolir un 71% d’ocupació.

 

Les obres de condicionament del local per adaptar-lo a les necessitats de Mercadona es van iniciar el passat mes d'abril i han finalitzat aquest mes d'agost.

 

 

Característiques del supermercat

 

L’espai de sala de vendes és de 1.600 m² amb les seccions de carnisseria, xarcuteria, peixateria, perfumeria, alimentació envasada, begudes, drogueria, forn, fruita i verdura. A més disposa de zones de descans i vestuaris per als treballadors, i incorpora una sala de formació, destinada a la plantilla.

 

Per facilitar l’acte de compra als clients que s’hagin de desplaçar en vehicle particular, disposa de 160 places d'aparcament.

 

 

Un nou concepte d'establiment

 

El supermercat compta amb totes les característiques de la "botiga per ambients" de Mercadona, un format comercial nascut per revolucionar el concepte de supermercat. Es basa en una distribució adequada de l'espai que optimitza al màxim l'acte de compra.

 

Per altra banda, aquest nou model de botigues també és més sostenible des d'un punt de vista mediambiental, ja que incorpora un seguit de mesures que redueixen fins a un 20% el consum energètic del supermercat.

 

 

Dinamització del sector

 

Amb la instal·lació del Mercadona, el sector del Rengle suma un nou espai empresarial i suposa un enriquiment per a la zona i l'entorn.

 

La varietat de sectors empresarial i comercial que ja hi ha a l’edifici El Rengle suposa un benefici en el desenvolupament del teixit econòmic i comercial de Mataró, doncs el contrast entre les empreses locals, amb emprenedors i empreses globals consolidades es percep com un pas endavant en la dinàmica empresarial de la ciutat, a la que se li suma, amb l'arribada de Mercadona, el sector del comerç.

Prop de la meitat dels estacionaments en zona blava de Mataró seran gratuïts tot el mes d’agost

Aproximadament la meitat de les places d’estacionament en superfície sotmeses a control horari i tarifari (zona blava) seran gratuïtes de l’1 al 31 d’agost, ambdós inclosos.
 
Aquesta mesura respon a la menor afluència de vehicles durant l’agost a l’entorn dels carrers afectats, a causa de la disminució de l’activitat comercial en aquestes zones. Aquesta situació fa que no sigui necessari, en la mateixa mesura, potenciar la rotació dels vehicles.
 
 
Aparcaments lliures de pagament
 
Els aparcaments en zona blava que quedaran lliures de pagament durant l’agost estan situats a:
 
Zona 1:
carrer de Francesc Milans
carrer d’Altafulla
carrer de Fra Luis de León, entre els carrers d’Altafulla i Jaume Isern
carrer de Tetuán, entre els carrers del Pare Tomás Viñas i de Jaume Isern, i també en el tram entre els carrers de Ramon Llull i de Jaume Isern
carrer de Llauder.
 
Zona 3: l’avinguda del Maresme, a l’aparcament situat al passatge de Marina de Llevant, conegut com Can Maitanquis.
 
Zona 4:
– la ronda d’Alfons X el Savi
– la plaça d’Espanya
– al carrer del Parc
– al carrer del Carme
– al passatge dels Sisternes
– al carrer de Jaume Isern
– a La Riera.
 
A la resta d’aparcaments en zona blava es continuarà pagant durant l’agost, inclosa tota la Zona 2, que comprèn els carrers de Cosme Churruca, de Federico Carlo Gravina, el carrer de Lepant, l’avinguda de Jaume Recoder i el carrer dels Germans Thos i Codina.
 
 
Informació al ciutadà
 
Els usuaris podran identificar clarament les zones d’estacionament limitades com a gratuïtes durant l’agost, ja que els parquímetres estaran tancats i hi haurà cartells informatius a totes les màquines expenedores de tiquets d’aparcament.
La societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) gestiona la zona blava de Mataró. Aquesta entitat ha arribat a un acord amb una de les empreses concessionàries de les zones blaves de Mataró perquè prop de la meitat de les places d’estacionament siguin gratuïtes durant tot el mes d’agost.

L’Ajuntament aprova un Pla de sanejament i un Pla econòmic-financer per al període 2012-2016
El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir un Pla de sanejament i un Pla econòmic-financer per al període 2012-2016 amb els vots a favor de CiU, PSC i ICV-EUiA, les abstencions del PP i PxC i el vot en contra de la CUP

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir un Pla de sanejament i un Pla econòmic-financer per al període 2012-2016 amb els vots a favor de CiU, PSC i ICV-EUiA, les abstencions del PP i PxC i el vot en contra de la CUP.

Aquests dos plans tenen com a objectiu comú millorar l’estat de les finances municipals, a través de tres grups de mesures destinades a: eixugar el romanent de tresoreria negatiu de l’últim exercici, absorbir els deutes del Grup PUMSA i, finalment, programar la manera com es restablirà l’estabilitat pressupostària després d’haver de fer front al nou endeutament contret.

L’Ajuntament es compromet a eixugar a data 31 de desembre de 2013 el romanent negatiu de tresoreria de l’exercici pressupostari 2011, que és d’11,6 milions d’euros. Per fer-ho l’Ajuntament demanarà nou crèdit als bancs per valor de 7,5 milions i la resta, 4,1 milions corresponen als que deu PUMSA al Tecnocampus procedents de la càrrega urbanística del  rengle i que ara seran traspassats  a l’Ajuntament.

L’Ajuntament absorbeix part dels crèdits de les empreses municipals PUMSA i GINTRA, que pugen 18,5 milions, i també el crèdit de 5,4 milions necessari per fer front al pagament de factures dels seus proveïdors.

Les mesures 1 i 2 generen nou endeutament a l’Ajuntament per valor de 31,5 milions, fet que el situa per sobre dels límits permesos per la llei, de manera que l’Ajuntament es compromet també a prendre un seguit de mesures per restablir l’estabilitat pressupostària a partir de 2013, en què l’endeutament se situarà al 106%, i per baixar-lo fins el 75% l’any 2015.

L’alcalde, Joan Mora,  acompanyat de la regidora d'Administració i Atenció Ciutadana, Carolina Soler, va explicar ahir en roda de premsa que el Pla de sanejament de l’Ajuntament aprovat no és la solució definitiva als problemes econòmics del Grup Ajuntament -format per l’ens local, organismes autònoms i empreses municipals- però que és un pas endavant important per fer front al futur en millors condicions. “Malgrat que el pla de sanejament tingui data de finalització al 2016, no serà fins el 2022 aproximadament quan aconseguirem aplanar definitivament el deute adquirit per PUMSA durant els últims anys”, va dir l’alcalde.

Joan Mora va afegir que la principal conseqüència del pla és la dràstica reducció de les inversions, ja que l’Ajuntament no les podrà realitzar si els recursos econòmics no venen d’altres administracions, com la Unió Europea, l’Estat, la Generalitat o la Diputació. Es calcula que aquesta situació es mantindrà fins el 2015-2016, anys en què l’Ajuntament podria tornar a demanar crèdit per fer front a inversions.

Finalment, Mora va qualificar d’ “incertesa” la situació generada amb la factura que PUMSA té pendent amb l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), que actualment puja 21,66 milions d’euros, per la construcció de l’edifici de negocis del Rengle. L’administració reconeix el deute amb la constructora i va arribar a abonar l’IVA, però no pot fer front a la resta per falta de tresoreria en aquests moments. La factura no va poder ser inclosa en el Pla d’ajust per al pagament de factures als proveïdors, fet que hagués garantit a FCC el seu cobrament a través de l’Estat, perquè va ser presentada amb data posterior al 31 de desembre de 2011 malgrat que correspon a feines acabades el juliol de 2010. “És evident que ni PUMSA ni l’Ajuntament tenim diners per pagar a Fomento i si no arribem a un acord amb l’empresa, que jo crec que sí, no sé com solucionarem aquest tema”, va afirmar. L’acord passaria per pagar el deute amb un mix de diners en efectiu, actius de PUMSA (propietats) i participacions conjuntes en el desenvolupament de nous sectors urbanístics a la ciutat.

Mesures per al 2013

Entre les mesures d’ajust previstes en el Pla de Sanejament per al 2013 hi ha l’increment màxim de la quota líquida de l’Impost de Béns Immobles (IBI) un 3,75%, fet que permetrà a l’Ajuntament ingressar 1,2 milions d’euros més, la revisió del contracte de la grúa per rebaixar el dèficit que aquest servei genera, i l’ingrés de 2 milions d’euros extraordinaris dels dividends de la companyia Aigües de Mataró.

Pel que fa a les despeses, entre les mesures d’ajust previstes per l’any que ve hi ha actuacions per reduir el dèficit a Mataró Bus, fet que permetrà estalviar 430.000 euros aproximadament.

Acords del Ple complementaris

El ple extraordinari celebrat ahir al vespre va aprovar també altres dictamens que són conseqüència o tenen relació directa amb el Pla de sanejament i el Pla econòmic-financer per al període 2012-2016, com ara: la modificació del pressupost municipal 2012, l’aprovació de dues de les operacions de préstec a llarg termini abans esmentades (18,5 milions i 5,4 milions) i l’autorització a PUMSA perquè concerrtei operacions de préstec a llarg termini per import global de 16,6 milions amb l’objectiu de refinançar el seu endeutament actual.

L’alcalde va agrair a les entitats financeres l’esforç que estan fent per acceptar les peticions de novacions dels crèdits sol·licitats per l’Ajuntament, en els quals s’estan aconseguint renegociar els deutes amb un interès del 3,5% de mitjana.